maanantai 25. helmikuuta 2013

Babypilates

Mulla on yläselkä aivan totaalisen jumissa. Mun selkä maksaa nyt kovaa hintaa perhepedistä, makuullaan imettämisestä ja siitä että vauva on paljon sylissä. Tää ei ole sellaista mikä aukeaisi pelkällä hieronnalla vaan oikeasti pitää aktivoidakin niitä lihaksia että sinne alkaisi taas veri ja happi virtaamaan.

Mä olen iltaisin niin väsynyt että liikunta tuntuu tällä hetkellä liian haasteelliselta vaihtoehdolta. Niimpä piti keksiä vaihtoehto, johon pääsee päivällä ja babelssonin voi ottaa mukaan. Ilmoitinkin meidät sitten Babypilatekseen.
Pilates on mulle tuttu kaveri jo reilu kymmenen vuoden ajan ja tuntui että tämä on mulle osuvampi vauvan kanssa kuin esim jooga. Ja aika oikeaan osuinkin.

Babypilatekseen voi osallistua piankin synnytyksen jälkeen. Kaikki liikkeet voidaan tehdä helpotetusti, jos vatsalihakset eivät ole vielä palautuneet raskaudesta.
Babypilates on lähinnä äidille tarkoitettua. Kaikki liikkeet voi tehdä kyllä vauvankin kanssa mutta varsinaista vauvajumppaa tämä ei ole, vauvat pötköttelevät lattialla sen minkä nyt viihtyvät. Babypilatekseen voi tulla vaikka ei olisi koskaan moista kokeillut mutta itse en sitä välttämättä suosittelisi jos laji on vieras. Tai riippuu nyt sitten siitä mitä vanhempi haluaa. Mulle ykkösenä oli se että pääsen harrastamaan liikuntaa, tokikin nyt sitten vauvan ehdoilla. Mutta omalla kohdalla kokisin liian haasteelliseksi lähteä nyt oppimaan kokonaan uutta, vauvan kanssa. Muiden jumpparien vauvoista kun osa jo liikkuu, välillä joku itkee, välillä oma vauva kaipaa huomiota, milloin mitäkin. Keskittyminen ei onnistu samalla lailla kuin lapsettomilla tunneilla, ei vaikka se oma vauva nukkuisi koko tunnin ajan. Mulle pelkkä hengitystekniikan opettelu olisi tuossa ympäristössä vaikeaa ellei se tulisi jo jostain alitajunnasta ja näinollen voi keskittyä vaan tekemään. Babyjoogassa en todennäköisesti pystyisi keskittymään ollenkaan. Jos vanhemmalle ei ole niin väliksi että saako liikuttua ja tunnista jotain hyötyä niin sitten mukaan vaan.
Ohjaaja ohjaa jatkuvasti ja Babypilateksen voi helposti aloittaa kesken kaudenkin. Liikkeet ovat tehokkaita, vaikka tehtäessä nyt varsinaisti ei hiki roiskukkaan ja ärräpäät lentele.

Mä olen sellainen liikkuja että haluan toki että on kivaa liikkua mutta haluan että se on myös hyödyllistä. Mua käy vaan vituttamaan jos raahaudun paikalle (vaikka mä liikun normaalisti paljon niin aika harva liikuntamuoto on mulla sellainen mihin kirmaan polkkahypellen ja intona paikalle, se ilo ja olo tulee vasta siinä tekemisen aikana ja jälkeen) ja en saa tehtyä niin että tuntuisi hyödylliseltä.
En myöskään suosittele Babypilatesta jos vauva jo liikkuu kovasti. Iso osa jutuista tehdään kuitenkin lattiatasossa ja sitä ei vanhempi kyllä tunnin aikana näe jos vauva vipeltää karkuun minkä kerkiää... toki tämäkään ei sitten haittaa jos se liikunta ei ole siinä niin isossa roolissa.

Meidän käyntikerrat on sujuneet oikein kivasti. Bebe on pötkötellyt tyytyväisenä ihmetellen muita vauvoja ja mama on löytänyt jälleen syvät vatsalihakset. Tunti etenee tehokkaasti ja lihaksissa tuntuukin jotain tehdessä mutta kuitenkin meno on sopivan laiskanpulskeaa ja syke ei juurikaan nouse. Paitsi sen kerran kun Kolkki veti megapuklut keskelle salia.
Ehdottomasti jatketaan jotain liikuntamuotoa yhdessä tämän kurssin jälkeen, vauvan liikkuessakin. Kukkis suosittelee!

6 kommenttia:

  1. Oi tosi ihana! Menisin. Itsellänikin on tällä hetkellä niskat (ja osin selkä) niin jumissa, että jouduin ottamaan särkylääkkeen kipuihin. Pilates oli raskausaikoina tosi ihanaa (fitness) ja olisi ihana myös ihan vaan itsekseni. Olen löytänyt nyt tanssin, joka on myös mahtavaa (jopas hehkuttelen) joten pilatesta en ole rinnalle (tai selälle heko) raskinut ja ajan puutteen vuoksi ottanut. Mutta tuollainen vauvapilates on mahtava :) , muttei sopisi enää tämmöisen täysmönkijän kanssa tai sitten pitäisi olla yhteisliikkeitä. Mukavia pilatestunteja teille ja ranka kuntoon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä itseasiassa alunperin tähtäsin BabyAfroon kun tanssi ois ollu se mikä muakin ois napannu ja afrokaribialaisia tansseja oon käynyt heilumassa jo useamman vuoden mutta siihen ryhmään ei mahtunut :/ toisaalta se on sellaista mikä onnistuu jo liikkuvankin lapsen kanssa että ehkä ihan kivakin että ei nyt mahduttu niin tuli huomattua tuo BabyPilates tilalle :) senverran heräsi into että kaivelin jo oman joogamaton esille, josko tässä kotosalla saisi edes muutaman kerran viikossa jonkun lyhvän jutun tehtyä. Ooooommmmmm........

      Poista
    2. Babyafro! Mahtava! Haluaisin itsekin ottaa jonkun vauva-äiti kurssin mutta moni on alkanut alkuvuodesta jne. Omavärikylpymme jo loppui. Joten todnäk menemme johonkin lapsitanssiin syksystä, harmi vasta sitten, kun vauva tykkäisi kyllä jo nyt edes yhdestä jutusta/vko :). Tällä lasten ikävälillä on pulmana myös se ettei vauva-avoimiin jne pääse siitä syystä, että tuo esikoinen ei saa tulla mukaan ja tarvitsisi hoitopaikan, mitä ei ole. Eli vain kerhoajat ovat mahdollisia harrasteaikoja...

      Poista
  2. Oi, kuulostaa ihanalta! Harmi, että oma on liian iso tuollaiseen (eikä täällä korvessa varmaan olisi tarjollakaan), mutta toisaalta on nyt tullut kökittyä niin tiiviisti kotosalla, että voisi käydä harrastamassa jotain Äidin Omaa. Esmes tuota pilatesta! Minäkin harrastin entisessä elämässä, mutta nyt on jostain kumman syystä jäänyt... Hierontaa ja liikuntaa huutaa omakin varsi, ja ihan samat on syytkin. Jooga kiinnostaisi, mutta vaatisi vähän panostamista. Pilateksen kun suunnilleen vielä ehkä muistaisi... Jospa tästä kimmoketta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt kannattaa kimmottautua, pilates on kivaa! Vauvalla tai ilman!

      Poista
    2. On se, ja tekee tosi hyvää. Voi kun sais vaikka edes itsekseen iltaisin tehtyä vähän... Käsittämätöntä tämä iltaväsymys ja -kehtuutus! Jospa se kevät sieltä joskus tulisi ja piristäisi - vähän vaan tässä lumimyräkässä (?!) epäilyttää... :)

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?