keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Blogit ja SoMe

Avauduin vienosti Liinan puolella siitä, kuinka mua ahdistaa Buzzador. Ei se että ihmiset kirjoittaa niistä tuotteista, niitä mä kyllä tykkään oikeasti lukea. Mutta mua ahdistaa se Buzzadorin tyyli.
Mä olen joskus vuonna kuokka sinne kirjautunut kaverin vinkistä. Koskaan en ole kuitenkaan mihinkään kampanjaan päässyt (okei en ole kyllä kovin aktiivisesti yrittänytkään) joten arvostelu on mun kohdalta jäänyt kokonaan väliin. Musta on kiva lukea vaikka juuri blogien kautta ihmisten kokemuksia ja näkemyksiä, ihan tosissaan on nähty vaivaa. Arvostelu on rakentavan kriittistä ja sekä hyviä että huonoja puolia tarkastellaan omasta että vähän laajemmastakin näkövinkkelistä. Mahtavaa!

Kävin huvikseni kokeilemassa toimiiko mun Buzzador-tunnukset vielä ja toimihan ne. Ja se mikä mua ahdisti oli se että siellä sun taustatiedoissa kysytään että oletko facebookissa ja jos olet niin montako kaveria sulla on. Bloggaatko ja jos niin monta kävijää sulla on kuukaudessa ja moniko sua seuraa. Siis mitä hittoa?!?!?! Mä ymmärrän sen markkinoinnin kyllä tolta kantilta mutta musta toi tuntuu ihan kiristykseltä. Eikö se enää riitä että testaa ja sitten ilmoittaa Buzzadorille sen mielipiteensä? Todellako lähtökohtaisesti oletetaan ja odotetaan että sä jaat ne jutut sitten myös SoMen puolella? Entä jos ei halua mutta haluaisi kuitenkin testailla tuotteita?

Mä olen tehnyt henkilökohtaisesti sen valinnan että pidän esimerkiksi blogin ja facebook-tilini erillään toisistaan. Blogissa on juttuja mitä facessa ei ole ja toisinpäin. En nyt sen isommin niitä syitä erittele mutta se on se mun linjaus ja se tuntuu musta hyvältä. Bloggaan lähinnä siksi että saan juttuja muistiin, tämä on mulle eräänlainen meidän väen vauvakirja. Kaksikolle täyttelin silloin aikanaan fyysisiä versioita vauvakirjasta ja ne on niin onnettomasti raapustettuja että ihan harmittaa. Josko tänne saisi muistiin ne asiat ja jutut mitä haluaa ja miten haluaa. Toki blogi on avoin mutta se onkin siinä se toinen kiva juttu mun mielestä. Koska mä itsekin tykkään lueskella ihmisten arkipäivien juttuja, kotkotuksia ja mietteitä. Ehkä joku jossain tykkää lukea meidänkin perheen eloa.

Blogejakin on maan ja taivaan välillä valtavasti erilaisia ja jokaiselle blogille on tilaa. Mutta tietynlaista samanlaista buzzador-ahdistusta mussa on vähän herättänyt se, että blogeja on viety facebookiin. Nyt ei saa ymmärtää väärin!!! Minä lukijana toki teen sen valinnan mitä blogeja seuraan. En tarkoita että kenenkään blogin pitäjän pitäisi tyyliään tai tapojaan muuttaa. Jos homma tuntuu musta huonolta niin mun ongelmahan se on. Enkä tarkoita että blogeja EI saisi siirtää myös facen puolelle. Mutta mulla on pikkasen närppinyt siinä vaiheessa jos se blogin vienti facebookin puolelle tehdään sellaisella kiva jos tykkäisitte omalla naamallanne-metodilla.
Tämä nyt yhtä edelleen on mun ongelma mutta mä en ihan ymmärrä ehkä tuota, en tarkoita että se on väärin. Onko sillä omalla naamalla oikeasti väliä? Miten se naama liittyy mihinkään? Olenko mä vaan vähän naiivi?

Mä mietin oikeasti jonkun tovin että kirjoitanko tästä edes. Tämä ei todellakaan kuitenkaan niin iso juttu tai ongelma mulle ole mutta mietityttänyt kuitenkin tällaista blogiuntuvikkoa. Ei tykätä huonolla :)

9 kommenttia:

  1. Mä en suostu laittamaan blogiin Buzzadorin kävijälaskuria ja enkä mitenkään markkinoimaan yhtään mitään Facebookissa, saati sisällyttämään mitään Buzzador-tohua Faceen. Enkä kertonut kaverien määrää!

    Sen takia on jäänyt pari "kampanjaa saamatta", mutta ton kultakalaöverien jälkeen pieni tauko ei tekis muutenkaan pahaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tota mä just mietin Buzzin kohdalla että jos et niitä laita ni jääkö sitten niitä kamppiksia saamatta :D Musta se on vähän... no en usko että oisin yhtään sen aktiivisempi testaaja tai kampanjoihin osallistuja kuin nytkään (eli näköjään 1 yritys viiteen vuoteen :D) mut mulla herää kyllä tollasesta sellanen kiristystä, perkele-olo :D Kuten Liinan puolella kerroin niin me ollaan kaverin puolesta jtn kissanruokia testattu ja niistä sitte laitettu palautetta sinne Buzzadorin puolelle mut ne on nekin meinanneet unohtua kun mä oon niin huono antamaan mitään arvioita :D

      Poista
  2. Jää kyllä kamppiksia saamatta. Itse olen kuulunut myös buzzadoriin aika kauan, varmaan ainakin sen 6-7 vuotta ja alussa sain paljonkin kampanjoita, nykyisin en ollenkaan. Ja loppuminen alkoi kun en laittanut fb-tiliä mukaan.
    Sen sijaan vastaavanlaisessa Hopottajissa olen ja tykkään. Olen kuulunut vasta kolmisen kuukautta ja saanut jo 2 kampanjaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin eli ehkä mä alan sanoista tekoihin ja lopetan marinan ja käyn selvittämässä saako sen buzzador-tilin lopetettua. Mulla tulee tuosta ihan puhelinmyynti-olo. Ei kiitos.

      Poista
  3. Mä olen Buzzadoriin omat facebook-lukemani laittanut ja pari kertaa facebookissa Buzzador-asioita maininnut, mutta en taida tehdä sitä enää. Välillä linkkaan omia blogihöpötyksiä facebookiin, en kuitenkaan läheskään kaikkia blogipostauksiani. Pari Buzzador-kampanjaa on meneillään ja kolmanteen tuli juuri hyväksyntä, sitten taidan pitää taukoa ja miettiä asiaa uudestaan.

    On hauska testata tuotteita ja ymmärrän toki, että toimin siinä samalla osana markkinointikoneistoa ja viidakkorumpua. Haluaisin tehdä sitä omilla ehdoillani, joita saatan tässä kevään aikana tarkistaa. Voihan siinä sitten käydä niin, ettei kamppiksiin pääse enää mukaan, vaan eipä tuo olisi maailmanloppu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkäsin sun pikkukala-rapsasta :) Sitä omaehtoisuutta mäkin noissa kaipaisin mut mulla ei tullu yhtään sellainen olo kun niitä taustatieto-kyselyjä siinä lueskelin. Mutta tosiaan ei se ole maailmanloppu, mullekaan :)

      Poista
  4. Mua on myös alkanut ärsyttää Buzzadorin tyyli. Lähettelevät myös sähköpostia ja kertovat avoimesti, että firmat haluavat lisää blogeja mukaan kampanjoihin. Miksi ihmeessä ottaisin mitä buzzadorilta satun saamaan, kun voin itse valita yrityksen ja tuotteen, josta haluan blogissani kertoa? Puhumattakaan, että alkaisin kavereilleni fb:ssa spämmäämään jotain mainoksia, niitä on siellä muutenkin jo ihan liikaa.

    Tuo blogit fb:ssä juttu on aika simppeli: kun ihmiset tykkää omilla naamoillaan, tykkäys näkyy edelleen fb-kavereille ja sitä kautta tavoittaa mahdollisesti uutta yleisöä. Siellä on tietysti myös helppo ja nopea jakaa jotain, mistä ei kuitenkaan kirjoita blogiin. Eli toimii vähän kuin blogin jatkeena ja ehkä sillä tavoittaa virtuaalikaiffareita vähän useammin, näin haluaisin ainakin uskoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta olisi ehkä ihan hauskakin testata juttuja mutta mä kanssa haluaisin kyllä ihan itse valita että MISSÄ ja KENELLE sitten kertoisin. Enkä helvetissä haluaisi mitään "hei olen Buzzador ja haluan kertoa tästä ja tuosta ja jos liityt myös Buzzadoriksi niin liitythän kauttani"-tyylisiä. En siis tuomitse heitä ketkä niin tekee mutta se ei oo se mun juttu ja se on se mikä mulla on käynyt tuossa Buzzadorissa ärsimään. Ja se on se mistä mulle tulee se puhelinmyynti-olo.

      Ja mä ymmärrän tuon fb-pointin minkä laitoit että se on jatkeena ja se onkin musta ok mutta välillä bongaa niitä sellaisia "olisi kiva jos tykkäisitte jutuista omilla naaamoilla"-tyyppisiä heittoja blogeista ja se on se mitä mä en tajua. Mistä tulee rivien välistä sellainen olo että "no eikö ole pokkaa tykätä omalla naamalla". Toki on aina mahdollisuus siihenkin että mä ymmärrän väärin koko jutun :D Kuitenkin jos esimerkiksi haluaa että omaan blogiin ei tule anonyymit niin onhan se mahdollisuus tehdä sinne asetuksiin. Musta kuitenkin pitää olla myös se vaihtoehto että saa olla blogimaailmassa ja koko intterin netissä niillä ehdoilla millä itse haluaa, vaikka sitten kasvottomana ja nimettömänä. Hyvät käytöstavat toki olisi suotavaa mutta se on sitten jo ihan eri keskustelunaihe :)

      Poista
    2. Ymmärrän. Buzzador on määritellyt vähän turhan tarkasti mitä pitää kertoa: kohtaaminen ei ole millään muotoa luonnollinen kun pitää sitä Buzzadoriakin niin mainostaa. En oikein näe mitä lisäarvoa se buzzadori siitä saa? Kun fokuksenhan pitäisi olla siinä, että tuotteesta puhuu, eikä siinä, että miksi ja miten. Toinen mitä mietin toisinaan on se, että vaikka pyydetään rehellisiä mielipiteitä, niin miten rehellisiä ne sitten on jos ja kun pitää jakaa tuotenäytteitä? Jos tuote on ihan sysipaska omasta mielestä, niin millä argumenteilla sitä antaisi muille testattavaksi? Ehkä joku muu tykkäisi, mutta oman retoriikkani tuntien sitä tuskin kaveritkaan haluaisi testata.

      Tuo fb-pointti on myös tuttu ja tuo "oma naama" -perustelu (kiristys?) on aika ärsyttävä. Toki ehkä jotain arvontajuttuja varten voi haluta tarkistaa onko jonkun arvan oikeasti ansainnut, mutta hei onkse nyt niin justiinsa... Kukin toimikoon netissä tavallaan. Mua ei haittaa pätkääkään jos mun blogissa tai naamakirjassa on anoja, niihin mahdollisiin **ttupäihin voi sitten reagoida niinkuin parhaaksi näkee.

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?