maanantai 15. huhtikuuta 2013

Kyselyikä

Voihan näitä ruokahommia...

Tosin nyt kun kaikki kirjottelee ruokajuttuja niin ujutan tämän suvereenisti niiden siivellä tänne intterin nettiin. Vaikka olen näistä jo vähän ulissutkin. Ja voin loppuun liittää jonkun reseptin. Sitten istuu siihen pirtaan mikä kaikkia muitakin mietityttää (eli siihen että mitä syötäisiin)!

Justiinsa kun kirjottelin että josko sekasyötäisiin niin mulle tuli ihan kamala ikävä sitä kasvisruoka-aikaa. Mä nimittäin huomaan ainakin ihan selkeän eron mun omassa olossa silloin kun syön pelkkää kasvisruokaa. Siis pidemmän aikaa. Olo on paljon energisempi ja kevyempi ja nivelet on jotenkin vetreämmät ja notkeammat. Maha tuntuu paremmalta eikä ole niin "tukkoinen" olo. Lisäksi mä olen paljon pirteämpi.
Kuitenkin nyt jos mä syön vaikka viikon pelkkää kasvisruokaa niin tulee aivan järkyttävä lihanhimo. Jotain hormonihommaa varmaankin? Mikäpä tässä nyt ei olisi hormonia.
Tuntuu että huvittaisi joku kerta kokeilla ettäkun iskee toi lihahimo niin vetäisikin ihan sikana proteiinia jossain muussa muodossa. Että meniskö ohi. Vai onko se joku lihan B-vitsku mikä siinä taustalla onkin. Tää on musta nyt ihan oikeasti jotenkin tosi mystinen homma koska tosiaan mä en aiemmin niin ole lihasta välittänyt. Ja Kaksikon aikana olin sekasyöjä eli ei kokemusperää aiemmilta hormonikierroksilta.
Toisaalta tuntuu myös siltä että nyt näillä univeloilla (esimerkki eiliseltä: kitinää klo 00-2.30, siitä eteenpäin herätys kerran tunnissa ja lopullinen herääminen kahdeksalta) olisi silkkaa itsemurhaa lähteä nyt kikkailemaan yhtään mitään kokeiluja tai muutoksia mihinkään suuntaan kun jaksaminen on muutenkin ihan äärimmilleen venytetty. Onneksi maailmassa on suklaa!

Kolmosen ruokahommat mietityttää kanssa. Tyyppi alkaisi musta olemaan valmis vähän kiinteämpäänkin ravintoon (muuhun kuin siihen että yrittää purra mun tissistä paloja irti) muttakun se maha ei vaan ole kunnossa. Ehkä jo hieman normaalimpaan päin mutta ei vielä normaali. Sekin tuntuu musta ihan silkalta itsemurhalta tai ainakin hiton isolta riskiltä nyt sotkea sinne sekaan jotain uutta. Kasvun puolesta kiinteillä ei ole kiire eli siinä mielessä voidaan odotella. Toisaalta ei kyllä nappaisi odotella sinne asti että kasvuun tulisi jotain hidastumaa. Tosin tällä kakkatykki-tahdilla mietityttää että mitä siellä ehtii edes imeytymään eli en ihmettelisi vaikka seuraavalla käynnillä neuvolassa jotain hidastumaa näkyisikin.
Mulla ei ole mikään pakkomielle siitä että se pitää olla puoli vuotta äidinmaitoa ja sitten vasta muuta. Vaan fiilaripohjalta on menty. Myönnän kyllä että tietty mielummin vitkutan kuin alotan liian aikaisin. Koska Tokan kanssa se tehtiin neuvolan painostuksesta ja siitähän se helvetti sitten vasta aukesikin kun elimistö ei vaan ollut vielä valmis. Mutta siis ei ole paniikki päällä siitä että vauva menisi pilalle jos nyt jo antaisi, varsinkin kun se tosiaan musta alkaisi olla valmis. Enempi on kiinni mun laiskuudesta ja siitä että nyt just en uskalla. Tosin empä tiedä voiko nuo yöt ainakaan tästä enää risasemmaksi mennä.

Nyt aletaan olemaan ton tyypin vatsahommien kanssa siinä pisteessä että mä mietin jo että onko se edes maha mikä sitä vaivaa. Vai reagoiko se vaan mahallaan. Tekeekö se hampaita? Oisko sillä korvatulehdus (ei kyllä ole mitään oireita)? Allergiaa? Muuten vaan vituttaa? Jokumuumikä?
Jos se on tissillä noin hemmetisti sentakia että johonkin koskee ja yrittää niitä vasta-aineita saada mahd paljon? Tosin yleisvointi on hyvä, tyyppi ei ole kipeänoloinen oikeasti yhtään. Siis sellainen millainen se on ollut esim. flunssan aikana. Tuntuisi ehkä hassulta kiikuttaa pojua jo lääkäriin. Mitä mä edes sanoisin? No minä täs moi, kuule mun vauva ei oo nyt ihan normaalisti. Toisaalta jos vitkutellaan ja sitten löytyykin jotain?
Entä jos se on tissillä öisin noin paljon ihan yksinkertaisesti siksi että on nälkä? Eli todellakin niitä kiinteitä sitten jo tarvittaisiin. Vaan kun se maha ei ole vielä normalisoitunut. Entä jos se maha reagoi noin justiinsa siksi kun sitä maitoa on niin paljon koko ajan?

Olin tuossa jo aikeissa hävittää mun liivinsuojat mutta onneksi en sitä ehtinyt tekemään koska nyt lainehtii taas koko kämppä maidosta. Sitä tulee _ihan hirveästi_. Tisseihin ihan koskee. Oisko tämä nyt vihdoin sitten jo sitä tiheän imun kautta mitä ei tähän päivään asti vielä ole kunnolla näkynyt? Mut eikai sekään nyt puoltatoista viikkoa kestä? Vai onko tässä nyt vaan kaikki sattunu samaan aikaan; tiheän imun kausi ja rokotusreaktio ja se jokumuumikä? Eipä tarvitse haaveilla mistään vapaailloista tai muista kun ei tässä kyllä paria tuntia pidempään kestä olla ilman että tissi sanoo poks. Ja pumppua mä en ala ulkonaliikkumiseen liittämään.

Oikeasti nyt ei vaan veny näin vaikeisiin asioihin. Jokohan sitä joskus jaksaisi kirjottaa jostain muustakin kuin tästä samasta jo monesti pureksitusta aiheesta (ruokaviittaus, ehe ehe).
Aaeerrrgghhh!!!


Mutta se resepti...

Tämä on itseasiassa sellainen missä on kaksi reseptiä liitetty yhteen ja bongattu jostain ruokaketjusta joskus. Oikein on hyvä. Ja saa tehtyä kasvis- tai lihaversion, toimii niin soijarouheella, pekonilla kuin kinkullakin. Ei ihan pikaruoka mutta ei tässä nyt nokka kauaa tuhise. Paistoaika on se pisin

tarvitset

juureksia (kuka tykkää mistäkin, meillä menee bataatti porkkana peruna)
valitsemasi sisältö eli soijarouhe, pekoni, kinkku, jauheliha, mitä nyt keksit kokeilla
sipuli ja pari valkosipulia
ruokakerma
sellainen kolmen juuston kerma (voisi varmaan toimia sillä kolmen sipulin kermallakin tai mitä kaikkia niitä nyt onkaan. Aurajuusto- tai mustapekkakermalla jos niistä tykkää. Ei shole niin justiinsa)
juustoraastetta
mausteita (riippuen nyt siitä mitä sinne laitat lihaksi vai laitatko lihaa laisinkaan mutta esim. pippuri, paprika, chili, oregano, basilika, juustokumina)

Kuori ja kuutioi juurekset. Laita kiehuvaan veteen muutamaksi minuutiksi, ei tarvitse kypsäksi kypsentää mutta sellainen pieni hetken esikypsennys. Pilko sillä aikaa sipulit ja kuullota ne. Heitä perään se sisältö"liha". Mausta (mä en oikeasti osaa sanoa mitä minkäkin verran koska heittelen itsekin aina ihan miten sattuu ja jokatoisen purkin kohdalla vähintäänkin kuuluu "oho" kun vähän rupsahti). Kaada juureksista vesi pois ja yhdistä sen sipulisörsselin kanssa. Kaada koko höskä uunivuokaan ja heitä perään kumpainenkin kerma, sekoittele vähän. Kuorruta juustoraasteella. Uunissa 200 astetta ja sellainen n. 45 minuuttia. Niin että ne juurekset on kypsiä.


Ps. Siippa heitti suoraan Kolmosen naamalle käytetyn ja ihan märän kestovaipan. Mahtavaa huomata että en oo tän perheen ainoa supervanhempi.

2 kommenttia:

  1. Apua, mä oon varmaan liian väsynyt kun toi ps. sai nauramaan hysteerisesti... :) Mutta resepti menee kokeiluun, tykkään uunissa laitetusta bataatista aivan kauheesti ja muutenkin kuulostaa just sopivalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ollaan vähän väsyneitä niin ei tavaratkaan pysy käsissä enää :P Ja itsehän löysin tänään itseni tyystin eri puolelta kaupunkia kuin piti ja lisäksi missattiin Tokan hammaslääkäri koska mun mielestä klo 16.30 tarkoittaa puoli kuutta.
      Bataatti on ihanaa :) varsinkin jos valkosipulikin vähän maistuu

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?