tiistai 23. huhtikuuta 2013

Termistöä

Joskus viime syksynä kirjottelin siitä kuinka perheellisten yksinhuoltaja-sanan viljely joskus vähän ketuttaa. Siis kun sitä käytetään yhteyksissä mihin se ei oikeasti kuulu. Tai kukapa minä nyt olen määrittämään mikä kuuluu missäkin yhteydessä mutta kuitenkin.

Yksi vastaavassa tilanteessa käytetty ilmaisu on reissuleski. Mun korvissa osuvampi siinä tilanteessa kun perheen toinen vanhempi on työmatkalla. Osuvampi kuin yksinhuoltaja. Mutta mitäpä ajattelevat ihmiset jotka oikeasti on leskiä? Tuntuuko se yhtä ikävältä ja kurjalta kuin sana yksinhuoltaja yksinhuoltajalle? Ja nyt ei pidä ymmärtää väärin. Kyse ei ole siitä että se yksinhuoltajuus jotenkin hävettäisi tai vituttaisi. Vaan enempi siitä että sitä yksinhuoltajuutta käytetään kuvaamaan ajanjaksoa kun on muutaman päivän lasten kanssa yksin. Kun eihän se ole yksinhuoltajuutta. Tosin eihän sitä leskeyttä ole reissuleskeyskään.

Saattaahan tämä nyt mennä pikkasta paljon saivartelun puolelle mutta näitä vastaaviahan on perheyhteyksissä vaikka kuinka eri tilanteissa. Ja jokainenhan mieltää asiat kuten mieltää.

Yksi on ruuhkavuodet. Mä en miellä ko. sanaa vielä siihen aikaan kun lapset on pieniä ja toinen vanhemmista on kotona. Ruuhkavuodet on mun mielestä sitä kun koitetaan saada lapsiperheen aikatauluihin ja kalentereihin mahtumaan kaikkien työt, harrastukset, mahdolliset opiskelut, kodinhoidolliset ja ruokapoliittiset jutut, hoitohommelit, viemiset ja hakemiset jne. Ruuhkavuodet ei mun mielestä automaattisesti ole sitä että perheessä on lapsia ja vanhempi kotona. Kuitenkin usein törmää siihen ettätuota edellä mainittua kuvataan niin että meillä on nyt tässä nää ruuhkavuodet.
Mä en mieltänyt eläväni ruuhkavuosia silloin kun olin lasten kanssa yksin. Koska kaikki sai jotenkin tosi sulavasti aikataulutettua ja hoidettua. Ei tuntunut ruuhkaiselta. Liikennesuunnittelua alettiin kaipaamaan siinä vaiheessa kun meistä tuli uusioperhe.

Ammattinimikkeitä mä olen ihmetellyt aiemminkin mutta mä en vaan osaa mieltää kotiäitiä ammatiksi. Mä näen ammattina sen mistä sulle maksetaan palkkaa. Ei opiskelija ja työtönkään ole ammatteja. Ehkä se hämää kun ne vaihtoehdot on useimmiten tarjolla niissä paikoissa missä noita kysytään. Ajanjakso elämässä on musta kuvaavampi. Mikään noista edellämainituista ei ole hävettäviä mutta että ammatteja?

Ikävien asioiden keskellä näitä taitaa olla eniten. Lohduttaminen kun on melkoisen vaikeaa ja joskus se lohduttava osapuoli vain pahentaa tilannetta tajuamattaan. Kun mä sain keskenmenon niin mun syöpäsairas ystävä totesi että onhan teillä vielä aikaa. Se tuntui kurjalta eikä lohduttanut yhtään. Kunnes tajusin että ehkä tuo ihminen ihan tosissaan tietää mistä puhuu. Kolmosen syntymää kaveri olikin seuraamassa jo pilven reunalta.

Enitenhän hommassa taitaa painaa se lukijan/kuulijan puoli. Oma historia sanelee sen miten se kalikka kalahtaa. Mutta ei se silti sitä tarkoita ettäkö tietyissä asiayhteyksissä ei voisi miettiä sitä omaa ulosantiaan. Edes joskus. Ja tietty minäkin.

Ps. Tulipa idiootti olo kun googlasin miten kurpitsa kuoritaan

7 kommenttia:

  1. Mä meinasin heti vetää herneet nenään, että miten niin ei vittu ole ruuhkavuodet kun toinen vanhempi on kotona, kunnes tajusin että tadaa, mä myös käyn töissä ja opiskelen ja olenkin sitten hiljaa. :D Tota yksinhuoltaja-sanaa lupaan olla käyttämättä itsestäni, jollen sellaiseksi oikeasti joskus tule, koska voin kuvitella miten vituttaa kun mies on ehkä 2 päivän risteilykeikalla ja sit itketään facebookissa yksinhuoltajuutta, huh huh on rankkaa! :D
    (Kas, avauduin - sori!).

    Mut hei, miten kurpitsa kuoritaan? Onks sillä ees kuoret?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eläpä hönki palkokasveja :P onhan tässä himassakin oikeesti välillä sormi suussa kun ei kädet vaan riitä että en mä vähättelyllä tarkoita. Mutta mä vaan ihmettelen sitä että jos jo himassa oleminen lasten kanssa on ruuhkavuosia niin mitä se sitten on kun siihen yhdistetään duunit ja viemiset ja hakemiset ja koulut ym.? Ja hei teillähän on varsinainen häsellys ja mä en tajua miten sä pystyt repeämään kaikkeen. Mulle on tällä hetkellä ihan tarpeeks haasteellista joku jakokulman opettaminen neljäsluokkalaiselle, saati sitten että tähän repisin vielä jotain omia kouluja päälle...

      Joo on noissa pirulaisissa joku kuori. Teen siis Lähiömutsin kurpitsakeittoa mut jätin ne nyt sitten kuorimatta ja koitin vaan kuurata hyvin. Meenkin nyt onkimaan noita vitun laakerinlehtiä tuolta veke että saa soseutettua. Vauva ei tietystikään nuku vaan kitisee tossa apurina ja mä vaan mietin et mitä helvettiä mä ajattelin kun lupauduin viemään poikalauman Malmille ja vielä ruokkimaan ne ennen lähtöä ja minkä takia se ruoka ei voinut olla jtn einestä vaan mä täällä väsään sämpylöitä ja soppaa? Tyhmä on ihmisen lapsi joskus.

      Poista
  2. mites sellanen käänteinen termiongelma, notta kun on paperilla yhteishuoltajuus mutta käytännössä toinen virallinen vanhempi näkyy vaan satunnaisina tapahtumina lapsen elämässä? ja sit se toisen perheen aikuinen ei omaa mitään virallista suhdetta bonuslapseensa (ei ole elatusvelvollinen, ei voi hoitaa asioita yms) mutta on käytännössä se toinen läsnäoleva vanhempi? voisko näille keksiä termit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No nyt peräänkuulutat oikeita asioita! Mä luulen että aika iso osa yhteishuoltajuuksista menee niin että toinen vanhemmista on yksinhuoltaja ja mahdollinen uusi puoliso sitten se toinen vanhempi...
      Nää lapsiin liittyvät hommathan laahaa jossain keskiajalla ihan toivottomasti, mäkin sain isyydentunnustuksessa allekirjoittaa paperin jossa vakuutan että seksiä on harrastettu sinä ja sinä ajankohtana lapsen isän kanssa koska tämä tieto oli maistraatille oleellinen. Sentään eivät asentoja ja kestoa kyselleet, niinkuin eräältä kavereilta.

      Poista
    2. mä aina ihmettelen näitä isyydentunnustuksia, kun mä sain esikoiseni avoliitossa eikä edes asuttu yhdessä siittämisajankohtana, niin allekirjoitettiin vaan paperi, jossa luki ne vanhemman oikeudet ja velvollisuudet, lapsen asema yms ja vakuutukset, että äidin mukaan kukaan muu kuin ko. mies ei voi olla lapsen isä. siis ihan se välttämätön osuus muttei mitään muuta. ja siis helsingissä siellä kaartinkaupungissa (?) tämä.

      Poista
    3. Joo toi on ilm se "vakio"systeemi. Mutta nykyään maistraatti määrittää jonkun ihmeellisen ajanjakson mikä pitää olla saman katon alla ennen raskautumista että toi normihapatus riittää, meillä se oli tyyliin kahta viikkoa vaille sen ajan ja saatiin sitten vastailla vähän tarkemmin. Ei se montaa kyssäriä pidempi homma ollut mutta tosiaan vähän yksityiskohtaisempi :D huvitti lähinnä.

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?