torstai 11. huhtikuuta 2013

Vanhempainiltaa

Mä en ollut sen kummemmin ajatellut kirjoitella sen ihmeemmin vanhempainillasta mutta koska PeNa vaati niin mun on hei pakko.

Mulla on joka kerta ennen vanhempainiltoja jotenkin olo et onks pakko mennä jos ei haluu. Ja aina kun oon menny niin oon ollut tosi tyytyväinen että oon mennyt. Harvoin siellä ihan oikeasti mitään sellaista asiaa tulee, mitä ei saisi tietoonsa ilman että paikalle raahautuu mutta on noissa jotain sellaista yhteenkuuluvaa herättävää. Siellä ne meidän lapset viettää keskenään ison osan hereilläolo-ajastaan ja kasvaa yhdessä. Ja varsinkin vuosi vuodelta sitä on alkanut ehkä vähän arvostaa sitäkin seikkaa että noissa jos missä kuulee sen että ihan samojen ongelmien kanssa sitä muissakin kodeissa painitaan.

Vanhempainiltoja on muutama vuodessa, niitä missä käydään luokan yhteisiä asioita (ja joissa mä sykin luokkahuoneesta toiseen yrittäen kuulla ne tärkeimmät faktat kummankin luokan jutuista) ja sitten niitä, joissa on joku ulkopuolinen jutustelemassa jostain yhteisestä aiheesta. Noita jälkimmäisiä oon joskus skipannut. Ihan hyvällä omalla tunnolla.

Nyt tällä kertaa oli luokkien omia asioita ja oikeastaan ehkä siksi mua vähän ärsikin mennä. Mulla on vähän ähky näiden yläastejuttujen kanssa mutta koska Tokan luokka esiintyi tuolla niin tottakai mä menin. Tokan ope on sellainen ihana vanha hippi, jonka luokat esiintyy aina ja paljon. Ensi vuodelle on tiedossa proggista Kansallisoopperan kanssa ja aina kun koululla on jotain juttuja niin esiintyvät.
Tykkään hirveästi tuosta opesta, se on todella persoonallinen ja sekä lapset että vanhemmat tuntuu palvovan sitä.
Ylipäätänsä mä olen kyllä ollut Kaksikon koulun opettajiin todella tyytyväinen kaikkien näiden vuosien aikana ja ikävä tulee kyllä koko kouluyhteisöä siinä vaiheessa kun Tokakin ala-asteensa saa päätökseen. Ihana, pieni ja kylämäinen vanha koulu.
Ekalla on on ollut sama opettaja viimeiset viisi vuotta ja luokkakin on pysynyt samana yksittäisiä muutoksia lukuunottamatta kaiken aikaa. Tokalla taas opettaja on vaihtunut useamman kerran (joskin samoja opettajia on tullut takaisin ja kyllä ne opet sieltä koulusta vielä löytyy, en ole aina ihan perillä niistä syistä miksi ne opet on vaihtuneet) mutta nyt näillä näkymin tämä ihana hippi opettaa Tokan luokan sinne kuudennen kevääseen asti.

Pikaiseen huikkasin kuulumiset Tokan open kanssa ja suuntasin sitten Ekan luokkaan. Kutosilla on kuitenkin tässä nyt vielä vähän kaikenlaista ja toki sitten THE yläastejutut. Meitä oli paikalla hurjat 4 vanhempaa. No ei siinä, toisaalta ihan hauskaa nähdä pienelläkin porukalla. Mutta sinänsä musta jännä että paikalla oli noin vähän väkeä, vaikka ei toki luokallakaan ole kuin vajaat 20 oppilasta.

Vähän juteltiin yleisiä asioita, mietittiin luokkasormuksia ja muuta. Kuunneltiin Paavo Arhinmäki-juoruja (Arhinmäen muksut ovat käyneet tuon koulun). Luokkakokous on vielä sopimatta mutta kerroin että Eka oli mulle jo ilmoittanut että äiti silloin saattaa kyllä mennä vähän juhlimiseksi.

Ekan ope sitten yleisesti kysyi että mitkä nyt on kelläkin fiilarit siitä kun ala-aste loppuu. Tosiaan. Se on ihan kohta ohi. Mä olen jotenkin nyt ollut niin tämän yläaste-paniikin keskiössä että multa on jäänyt kokonaan ajattelematta se pikkujuttu että kohta TUO koulu on ohi. Ehkä se ei mulla niin kova pommi ole kun sinne vielä yksi lapsi jää. Mutta se siirtyminen yläasteelle tarkoittaa sen ala-asteen loppumista. Tuossa koulussa on kutosilla kevätjuhlassa tietyt perinteet ja mä olen aivan joka vuosi siellä kollotellut kun niitä perinteitä olen seurannut. Kummonenhan hysteria on edessä kun siellä on yksi omakin?

Tätä maisemaa katsellaan enää seitsemisen viikkoa. Näyttää kivemmalta kun Lintsi on valaistuna.

Kutosilla on vielä luokkaretki edessä ja taisin lupautua mukaan jos ei ketään muuta löydy. Mulla on tosin se pikku-avec myös messissä mutta ehkä se siinä menee. Mä olen aika hyvin perillä poikien kavereista mutta ihan mielelläni koitan aina heitä välillä vähän nähdäkin. Kun muutettiin tuolta alueelta pois niin ne kaverit jäivät kuitenkin sinne seudulle ja koska pyörivät porukalla nuorisotalolla ja heidän luona ketkä asuvat koulun lähellä niin enää ei tule poikalaumaa niin usein nähtyä. Osa on kuitenkin ehtinyt jo 13 täyttämään ja se tuntuu jotenkin jo tosi murrosiältä. 12-vuotias saa olla vielä vähän lapsikin.
Pääsen vähän kurkkimaan tyyppejä ja nolaamaan sen omani. No ei vaineskaan. Ei meillä vielä sillälailla hävetä mua. Ainakaan en ole huomannut että muhun olisi reagoitu mitenkään että sä oot niiiiin nolo. Mä en ehkä vielä oo ihan sinut sen asian kanssa että oisin hävettävä. Ja tyhmä ja vanha. Miten näin nuori ihminen voi muka olla niin vanha?

No tottakai tuolla myös juteltiin vähän Alppilan yläasteesta. Sinne kun on valtaosa siirtymässä. Ope kertoi että eivät nyt ihan kamalasti ole näistä mediassa pyörineistä jutelleet mutta vähän. Joku oppilas olikin osannut kysyä että mitenhän se kamera sattuikin olemaan siinä esillä ja valmiina. Pientä mietintää oli ollut ilmassa että onko tämä kuinka vahinko ollut että näin on käynyt, josko opettajan räjähdysalttius on ollut tiedossa ja on vähän tarkoituksella törkitty kepillä jäätä? Melkoisen diippiä jo mun mielestä ja aika salaliittoteoriamaista mutta eikai nyt ihan mahdoton ajatus.

Jokatapauksessa puheeksi nyt siis tuli sekin että Eka ei sinne päässyt. Tätä ei kukaan oikein ymmärtänyt ja kyllä kuulkaa hiveli mieltä kun sitä siellä ihmettelivät ja kanssakiukustuivat. Että ei voi tuolla tavalla yhtä eristää muualle, vaikka kuinka on oppilaskiintiöt niin on kyse vain yhdestä. En sen kummemmin asiaan kiinnittänyt huomiota mutta Ekan ope totesi että tästä hän nyt kyllä vielä puhuu eteenpäin. Illalla sitten tulikin vielä tekstaria että Ope oli puhunut a-kielen opettajan kanssa tuosta Ekan kouluun pääsystä ja tämäkin opettaja oli ollut sitä mieltä että itsestäänselvyys pitää olla että ryhmä jatkaa samalla yläasteella ja että asia otetaan vielä puheeksi rehtorin kanssa.
Vaikka siitä ei mitään hyötyä olisikaan niin tuli kyllä tosi hyvä mieli. Ihan tosi hyvä! Ne välittää meille näin isosta asiasta. Saisiko se poika kuitenkin jäädä sinne tutulle ala-asteelle kun siellä on noin ihanaa?

Ps. Koska mä olin tuolla niin Eka oli sitten mun tilalla vauvauinnissa. Kivaa oli kuulemma mutta olipa näppärä veto viedä sinne yksi perheenjäsen lisää joka nyt sitten rallattaa _koko ajan_ niitä hiton lauluja.

6 kommenttia:

  1. Aika jännä, että paikalla oli noin vähän vanhempia, 4/20! Ymmärrän, että vanhempainiltaan meno voi tuntua turhalta jne., mutta silti.

    Toivottavasti yläasteasia ratkeaa parhain päin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta siellä on muutama vanhempi joilla on sama tilanne kuin mulla, eli lapsia on muillakin luokilla. Ehkä heitä löytyi muista luokista, kutosilla on kuitenkin koulu lähes käytynä tuolla ja ehkä toiset ajattelivat että eikai siellä enää mitään niin erikoista tule. Voin myöntää että neljäsluokkalaisten puolella mäkin olisin ollut jos ei olisi tätä hitin yläaste-säätöä päällä :)

      Poista
  2. Omg! Mun lapset on vasta pikku talliaisia mutta jos näillä huudeilla pysytään, tuo teidän koulu tulee kuvasta päätellen olemaan myös meidän koulu :). Jännittävää!

    Mua vähän ahistaa koko tuo Alppilan yläastekohu ja siitä vellova huhumeri enkä tapani mukaan ole osannut päättää mitä mieltä oon ja vaihdan mielipidettäni aina kun luen hyviä argumentteja. Onneks en oo esim poliitikko tai joku, ettei sillä lailla tarvitsekaan olla. Mutta siis, tosi kiinnostavaa lukea vähän vanhempienkin lasten äidin juttuja, sihtailee vähän omaan tulevaisuushorisonttiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jos pysytte huudeilla niin koulusta ei tarvitse huolehtia, tuo on nimittäin ihan mahtava! Okei meillä ei ole kokemusta kuin vain tuosta yhdestä mutta en kyllä keksi mitään huonoa sanottavaa. Aikanaan siinä viehätti pienuus (viehättää edelleen!) ja se että kielten opiskelu alkaa jo ekalla luokalla. Pari ekaa vuotta leikin ohella ja sitten kolmannelta lähtien opetus-suunnitelman mukaan. Mä olen ihan tosissani jo mietiskellyt sitäkin että miten saisin tuon nuorimman aikanaan muilutettua tuohon samaan opinahjoon :D

      Mua ahdistaa se kohu siksi kun se on paisunut ihan älyttömiin mittasuhteisiin ja nyt sitten omakohtaisesti sentakia että sieltä ei saa nyt kiinni ketään. Okei voihan toki vaihtoehtona olla sekin että reksillä on kokousta ja muuta mutta en ihmettelisi yhtään jos ei yksinkertaisesti aika riittäisi tällä hetkellä hoitamaan muita juttuja ja se vituttaa. Mietin että missä menee se raja minkä verran kehtaan pommittaa...

      Ja kiva kuulla että isompienkin lasten jutut kiinnostaa! Meillä kun vauva on se joka menee vähän tässä kaiken muun ohella, vähän väliä huomaa että voisi varmaan siitäkin joskus jotain raapustaa ja sentakia olenkin ottanut tavaksi että kuun alussa aina päivitetään vauvan juttuja. Muuten meinaa jäädä :D

      Poista
  3. Mä ihmettelin samaa - siis vanhempien läsnäoloprosenttia. Siis varmaan yks kaks sellaisia, joilla oikeasti joku tappava työeste, mutta eikö muita vaan kiinnosta? Masentavaa.

    Ja toivottavasti Ekan kouluasia edistyy kun sitä ajaa muutkin kuin äkäinen, mutta asiallinen mutsi.

    Ja kiitos kun kerroit totuuden vanhempainilloista! :) Etenkin juoruilu kuulostaa just hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se että ei kiinnostaisi on ehkä vähän voimakkaasti ilmaistu, mä luulen ettäkun tota koulua on se n. 7 viikkoa jäljellä niin vanhempainilta ei välttämättä kiilaa enää niin listan kärkeen :) Sitten on edessä eri koulun vanhempainillat.

      Joo siinä mielessä on tosi kiva että koulultakin ottavat kantaa, mä en tosiaan sitä Alppilan reksiä ole nyt kiinni saanut.

      Ekan open pitämät vanhempainillat on aina tuommosia, Tokan ope taas ei turhia jaarittele. Ei siinä, se on osa sen persoonaa. Vanhempain vartissa kerkesin saada takin veke päältä ja se oli pidetty :D Jos ei ole asiaa niin kiitos hei. Tosin Tokan ope pitää tosi paljon yhteyttä sitten Wilman kautta, Ekan ope taas ei.

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?