tiistai 30. huhtikuuta 2013

Vappu

Vappu on juhlista se mikä on mun isoin inhokki. Juhannus tulee siinä aika lähellä perässä.
Jostain syystä mun vaput on useimmiten menneet päin persettä ja olenkin usein viettänyt vaput ihan mielelläni töissä, jos Kaksikko ei ole ollut kotona. Vappubrunssi on ainoa joka tekee vapusta edes jotenkin siedettävän.

Eikä ole tosiaankaan siitä kyse että mulla olisi kaipuu mihinkään aikuisten vappurientoihin, päinvastoin. Mä inhoan näitä pakkojuhlia jolloin naftaliinista kuoriutuvat he, ketkä pääset ulos kaksi kertaa vuodessa (vappuna ja uutena vuotena) ja sitten lähtee homma lapasesta. Mä olen kaikessa leväperäisyydessäni oikeasti niin niuho että en osaa ymmärtää sitä että mikä siinä örveltämisessä on niin siistiä että pitää juoda itsensä neanderthalilaiseksi ja sitten haahuilla tuolla ihmisten ilmoilla. Ja se on muka ihan jees sillä verukkeella että on vappu. Mun mielestä tuollaiset ihmiset on pelottavia eikä hauskoja. Mä ihan oikeasti pelkään niitä. Olisi kiva, varsinkin kauniilla ilmalla, lähteä keskustaan jätskille tai ostamaan vappupallo tai ihan vaan istumaan puistoon mutku ei voi. Liikaa huutoa ja sössötystä ilmanalassa. Niuhotan himassa sitten. Meinasin omistaa oman kappaleen typerille vapuntoivotuksille kuten Kraana vatten mutta annetaan olla. Varmaan on tullut selväksi että vappu ei ole mun juttu.

Paljon kurjaa on myös sattunut vappujen tuntumaan ja kai ne sitten on jääneet jotenkin painamaan ja en vaan osaa antaa mahdollisuutta hyville vapuille. Odotan vaan aina että menis jo. Onneksi ei ole mitkään monen päivän pyhät kyseessä.

Ja näyttää siltä että tämä vappu ei poikkea tutusta kaavasta..

  • Siippa teloi selkänsä, viikon saikku. Ja se pöljä ei vaan tajua levätä. Yhtälailla nostelee ja kumartelee vaikka ei saisi. Vaientaa vaan kivun lääkkeillä. Vituttaa olla holhoamassa koko ajan.
  • Vauva kakkatykkilöi jotain vihreää mönjää itsestään. Takapuolesta iho kirkuvanpunainen ja jos koskee niin tuloksena on hysteerinen kirkumisitku eli kipeää tekee. Sinänsä helppo nakki kun tyyppi sontii keskimäärin 3875834753849 kertaa vuorokaudessa eli pakko putsata vaikka koskisi kuinka. Lieneekö syynä mun brunssilla syömä munakas, bataattisoseen maistelut vaiko se kuuluisa jokumuumikä? Vituttaa tämäkin.
  • Toka on taas säheltänyt koulussa.  Poika oli napannut rikkinäiset sakset luvatta koulusta. Eli ei nyt mikään supervakava juttu mutta... No harmitti pojan puolesta tosi paljon koska asiasta tehtiin aika iso haloo ja onhan se toisaalta hyvä että puututaan koska näpistyshän tuo oli. Soittoa kotiin tuli, rankaisu tulee kuitenkin koulun puolelta. Mä en nyt tiedä voinko sanoa näin mutta vähän mietin että onko tässä vähän ylireagoitu, toki Tokan olisi pitänyt kysyä lupa mutta luulen että lapsi itse ajatteli että kun nämä on rikki niin voisi ottaa. Ja kyseessä nyt kuitenkin oli siis vain rikkinäinen tavara (en vähättele itse tekoa). Harmitti nyt eniten lapsen puolesta superpaljon koska tuntui että lapsikin teki asiasta aika ison ja oli hyvin pettynyt ja pelkäsi että kuinka pahasti kotona suututaan. Koululta tuli myös vähän viestiä että josko tämä nyt sitten on pojalta jotain oireilua ja sitä mietin itsekin. Oireileeko se vauvasta vai mun väsymyksestä vai onko tämä nyt vaan jotain ikään kuuluvaa? Surkeana oli kuitenkin pikkumies ja sanoi itsekin olevansa kovasti pettynyt itseensä. Blaah. Kyllä meillä jokainen lapsi huomioidaan mutta Toka on aina ollut meillä se joka haluaisi eniten että huomataan. Toka on ihan vauvasta lähtien ollut se mustasukkaisin huomiosta (meillä sisaruskateus on mennyt siis aina niinpäin että pienempi on kateellinen isolle, eikä toisinpäin) ja sellaisena se on tässä pysynyt. Mun mielestä kuitenkin joku rajakin pitää pitää, yhtä ei voi nostaa sieltä jatkuvasti ylitse muiden kun meitä on tässä muitakin. Mutta se on hankala määrittää ja vetää rajaa että mikä on liikaa ja mikä ei.
  • Ollaan suuntaamassa muualle vapun viettoon ja arvatenkin perheen ainoana ajokortillisena mun vastuulla on liikkumiset. Ja mua vituttaa nyt vaan tässä uupumuksessa olla se penkin ja ratin välissä oleva. Ei siinä, ainahan voisi perua vaan kun koko muu perhe odottaa. Yllättäen kaikki on pakkaamatta paria tuntia ennen liikkumista. Istun mielenosoituksellisesti koneella, Siippa ja vauva nukkuu.
  • Mun ainoa vappuperinne on ollut munkkien paistaminen. Nimenomaan niin että ne tekee kokonaan itse, ei mitään raakapakasteita. Oli tarkoitus tehdä niitä ajoissa tällä kertaa vaan niinhän se taas on todettava että ei ehtinyt/muistanut/osannut tulkita että se vappu on jo nyt. Jos en ole vapunpäivänä aivan valmis lataamoon niin väännän ne perkeleen munkit vaikka henki menisi!

Jokatapauksessa, Hyvää Vappua. Pian se on ohi! Onneksi.

8 kommenttia:

  1. Hyvää vappua sinnekin!
    Äkkiä se tosiaan on ohi, jos se yhtään lohduttaa. ;)

    Mun mielestä vappu on oikeastaan ihan jees. Opiskeluajan vaput oli tosi hauskoja ja nyt vanhana akkana on niitä kiva muistella ja ajatella, että enää ei tartte juhlia, kun on silloin aikoinaan jo sen homman hoitanut. Eli nyt voi ottaa ihan tilanteen mukaan. Jos ollaan vähän sairaita tai jos sää on hanurista, voi olla kotona ja leikkiä ettei mitään vappua olisikaan. Noita humalaisia pelkään minäkin, joten mitään örvellystä ei huvita lähteä katsomaan. Jos olisi kiva sää, lähtisin mieluusti perheen kanssa vapun päivänä kaupungille kävelemään ja ostettaisiin lapselle hänen elämänsä ensimmäinen vappupallo. Sehän olis aika juhlavaa. Ja kunnon vappumunkki pitäisi jostain saada. Nams!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noku mustakin just olisi kiva lähteä vapun päivänä kaupungille kävelemään vaan kun se on sitä "vapunviettäjää" täynnä niin ei huvita.
      Tilanteen mukaan meilläkin on menty mutta onesti se tilanne on se että ollaan mielummin himassa :D Tänä vuonna tosin ampastaan mutta teen siitä oman postauksen sitten jälkeenpäin, tiedossa siis joko monisanaista jurotusta tai totaalista kelkankääntöä :D

      Poista
  2. Melkein itkettää, olen niin samaa mieltä sun kanssa näistä vappuasioista. En voi sietää koko juhlaa, pelkkä ajatuskin ahdistaa. Ihan älyttömästi. Tänä vuonna paetaan mökille, mutta sekin tuntuu kurjalta, kun mietin aina, tunteeko mies jäävänsä jostain paitsi.

    Ja voi teidän Tokaa. Tuota oireiluasiaa mä vähän ihmettelen - toki taustatietoni perustuvat siihen, mitä olen täältä lukenut, mutta silti. Että joskus muksut mokaa (aikuisista puhumattakaan) eikä se aina ole mitään oireilua. Tuntuu oikeastaan vain pahalta pienen puolesta, toivottavasti ei ole liian ankara itselleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hihi, ihana toi eka lause :D

      Toka oli siis itse puhellut koulussa opettajalle, jonka kanssa tätä selvitteli, että ei saa soittaa kotiin kun sitten äiti ei vietä hänen kanssaan aikaa. Noh, en tästä nyt sillä lailla itseeni ottanut koska mun mielestä toi ei pidä paikkaansa ja luulen että se on tuossa tilanteessa ollut sellainen pojan hätäkeino millä yrittää kalastella siltä opettajalta "sääliä" että ei soittaisi kotiin. Mutta tietty pienen itsetutkiskelun vedin koska enhän mä voi toisen oloja tuomita ja sanoa että se on väärin, jos siitä oikeasti tuntuisikin siltä. Ja hölmöilyllähän saa ihan varmasti huomiota. Mutta mitä tuossa juteltiin niin kotona ainakin toi asiaa esille enempi niin että toivoisi isonveljen viettävän enempi aikaa hänen kanssaan. Ota näistä taas selvää....

      Hyvää antivappua teidän väelle, kiva tietää että mä en jurota yksin :D

      Poista
  3. Mä oon taas ihan täpinöissäni, että oon kerrankin vapaalla (viim. 8 v joka vappu... ja juhannus,joulu, itsenäisyyspäivä ja pääsiäinen jne, töissä) ja voin hakea poikien kaa pallot ja mennä vappubrunssille. Voi olla että tuun pettymään pahasti, koska mäkin vihaan tälläisiä pakkodokausjuhlia.
    Kuitenkin optimistina toivotan tosi kivaa vappua kaikesta huolimatta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mähän vanhassa duunissa ihan systemaattisesti olin vapun ja joulun töissä, jos Kaksikko ei ollut himassa. Koska tykkäsin aina ihan ehdottomasti olla pääsiäisen vapaalla. No nythän mä oon "vaan" himassa ja uudessa duunissa, missä te juoksentelette :P, suositaan nykyään sitä että pulju on kiinni aina kuin mahdollista. Ja oon ihan tykännyt olla noita pyhiä töissä niin ei tarvi sitten juhlia ja pakkoryypätä :D
      Mut oli meillä kiva vappu :)

      Poista
  4. Meillä Isompi "varasti" ekaluokalla koulusta jalkapallon. Hirvee halo nousi ja minäkin pohdin olisiko ollut kyseessä jotain oirehdintaa siitä kun tuolloin oli Pienemmällä allergiat oikein kunnolla päällä ja oma aika meni kokoajan Pienempään.
    Varasti on siksi lainausmerkeissä, että kun sitten kunnolla asiaa käytiin läpi niin pallo oli resu puhkipotkittu pihapallo josta kukaan ei ollut välittänyt tuon taivaallista. Isompi oli sitten koulusta lähtiessään ilmeisesti aivan ajattelematta napannut sen kainaloon potkiakseen sitä kotimatkalla ja lopuksi potkaissut sen ojaan eikä ollut viitsinyt mennä mutaiseen ojaan sitä hakemaan... ja sitten unohtanut kokoasian. Kunnes seuraavana päivänä tuli nouto rehtorin kansliaan jossa valvontavideolta katsomaan kuinka hän varastaa pallon koulun pihalta.. Ja Isomman ensimmäisen hätäratkaisu oli kanssa valehdella.. vähemmän fiksusti "En tuo ole minä, en varmana ole!" No kun pojalla sattuu olemaan tosi yksilöllinen hänelle vartavasten teetetty pipo päässä jollaista ei varmasti muilla ole niin... Mähän vedin kotona kauheet pultit varastetusta pallosta ja tyyliin "eikö sua ole tuota paremmin opetettu" jne kunnes pallon kunto valkeni kun sitä käytiin ojassa (josta kukaan ei sitä ollut nostanut) töllistelemässä. Ihan repaleinen ja puhki. Ja poika oli ajatellut et se ei tavallaan ole enää kenenkään. No eihän se oikein ollut ottaa sitä siltikään, mutta ei se ehkä kuitenkaan ollut niin iso juttu meilläkään mitä siitä aluksi rehtoreineen kaikkineen tuli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tää just munkin mielestä että tottakai se teko on väärin mutta kun se kohde oli niin olematon ja roskistavaraa niin musta ehkä vähän suhteettomasti asiaa paisuteltiin. Kun jokatapauksessa se tavara olisi roskiin heitetty. Ja mä luulen että meilläki Toka on ajatellut just noin!

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?