sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Äitipäivä

Mulla on takana 12 Äitienpäivää. Kovasti erilaisia. On ydinperheen kanssa vietettyjä, yksin vietettyjä, töissä vietettyjä, lasten kanssa vietettyjä ja nyt uusioperheenä vietettyjä.

Tänään on ollut kiva hulinapäivä. Herkkuja aamusta pitäen, yhdessäoloa, naurua ja kivoja hetkiä. Monta sukupolvea saman katon alla. Mummin muistamista haudalla.

Mitään varsinaisia perinteitä meille ei ole muodostunut äitienpäivästä. Ei mikään fanfaarivuorokausi mutta kyllä meillä Äitienpäivää vietetään. Mulle riittää että ne perheen muut tyypit tiedostaa että on olemassa sellainen kuin Äitienpäivä. Ja on tässä mun kanssa silloin. Mä teen kakun aina, muuten marssin valmiisiin pöytiin.

Suurimmasta yllätyksestä vastasi jo lauantain puolella Siippa. Se nappasi Kolmosen rattaisiin ja ilmoitti lähtevänsä sen kanssa kävelylle ja käskytti mut nukkumaan. Ja muutamaa tuntia myöhemmin se kotiutui nännilävärin kanssa. Väitti sitä äitienpäivälahjaksi, mä kutsun sitä kolmenkympin kriisiksi. Pääsi kyllä kieltämättä yllättämään.

Näiden tämmöisten päivien yhteydessä törmää monesti siihen että mainitaan miten pitäisi kyllä muistaa muutenkin. Että ei vain Äitienpäivänä. Miten se nyt tarkoittaa että EI muistettaisi muina päivinä jos on olemassa äitienpäivät ja ystävänpäivät ja tiesmitkäpäivät? Tottakai nämä tämmöiset päivät on päiviä siellä muiden seassa ja vanhempi on vanhempi vuoden jokaisena päivänä. Mutta mitä sitten? On niitä turhempiakin. Kyllä voi yhtenä päivänä vuodessa pysähtyä ihmettelemään elämän jatkuvuutta ja sitä että just noi tyypit mahdollistaa sen että mä voin viettää tätä päivää ja muistaa niitä oman elämän tärkeimpiä äitejä! Ja kyllä voi yhtenä päivänä vuodessa taputella itseään olkapäälle että hei mä selviän ihan kivasti tästä just tämmöisenä.

Hyvää Äitienpäivää kaikille äideille ja äidinmielisille!

4 kommenttia:

  1. Ihana teksti :)! Just silleen "mennään elämäntilanteen mukaan" fiilis ja kuitenkin että jotenkin pysähdytään tiettyjen "riittien" kohdalla, olipa ne jutut kullakin mitä päiviä tahansa. Vähän sama itsellä oli toi 1v.juhla, että teki mieli juhlia tätä hetkeä ystävien kanssa! Hitsi vie elämästä pitää myös nauttia, kyllä sitä kakkeliakin saa vastapainoksi pestä ihan tarpeeksi :)!
    Hyvää 12. äippäpäivän iltaa sinulle :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyllä! Elämässä ei voi koskaan olla liikaa juhlanaiheita :) Hyvää äitienpäivää, lähes yötä, sinnekin!

      Poista
  2. Nänniläväri! :D

    Sulla on äitienpäivät jo toisella kymmenellä, vau. Sitäkin sietää jo juhlia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun tekis mieli kiskasta siitä renkaasta :P Sattui kuulemma aivan saatanasti ja oli huutanut :D kaikkea sitä....
      Miksi mä en juhlinut aikanaan Äitienpäivän pyöreitä??

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?