maanantai 24. kesäkuuta 2013

Let's festival

Festarikesä on käynnissä. Ja mulla olisi niin järkyttävä polte päästä että ihan koskee. Provinssi, Ilosaari, Ruisrock, vaikka joku humppakarnevaali ihan sama missä. Kunhan saa heittää rinkan selkään ja hypätä junaan. Tämä on toinen kesä putkeen ilman. Ensi kesänä menen. Perkele!

Mä olen heitä kenen mielestä festareihin kuuluu ihan oleellisesti leirintäalueella yöpyminen. Mun mielestä on liian vanha festareille siinä vaiheessa kun varataan hotellihuonetta ;) se leirintäalueen telttakyläily kuuluu kokonaisuuteen. Jonkun mökkeilyn ja asuntovaununkin vielä hyväksyn mutta ei hotellia. Pieni askeettisuus kuuluu asiaan. Humppakanisterin äärellä parannetaan maailmaa, kirotaan teltan päälle kaatuilijoita, hoiperrellaan juostaan myöhässä itse festarialueelle ja eletään kolme päivää Ho Dailla. Suihkuihin hiivitään ennen kukonlaulua ettei tarvitse jonottaa ja toivotaan että jossain välissä ehtisi hetken nukkuakin.
Olen kuitenkin nyt valmis tinkimään siitä että ehkä tällä hetkellä (eikä vielä ensi kesänäkään) aika ei ole kypsä sille että mama riekkuu kolme päivää nyrkki pystyssä ja kantaa kotiin mukanaan heinää ja mutaa. Mutta jos edes päiväksi?

Ei sillä, mä olen kyllä vauvojenkin kanssa festaroinut. Niitä päivän reissuja lähellä kotia. Kivaa sekin on. Aika moni tapahtuma järkkää nykyään myös päiviä, mihin lapset voi ottaa mukaan. Mutta nyt kaipaisin ihan sitä vanhaa kunnon kolmen päivän aikuisten reissua. Vaikka varmaan kuolisin. Miten sitä on joskus jaksanut kesälomansa aikana viidetkin festarit koluta läpi?

Erityisesti olen kipuillut viime kesänä missaamaani Pulpia ja tänä vuonna sivu suun mennyttä Blurin keikkaa. Vaikka grunge oli teini-iässä kova sana niin mä olin myös suuri brittipopin kuluttaja. Oasiksen fanittaminen oli jotenkin katu-uskottavampaa mutta Damon Albarn oli miljoonasti söpömpi kuin Gallagherin veljekset ja Blurin biisit muutakin kuin melankoliaa.
Yritän kaikin voimia sulkea aisteja jotta vältän uutisia mitä on tulossa ja mitä jää näkemättä. Miten voi tehdä näin kipeää?

Mua ei harmittaneet yhtään kavereiden juhannuskuvat mökiltä.
Meillä nimittäin oli oikein kivaa. Helsinki on musta kiva juurikin Juhannuksen viettoon, kaupunki hiljenee mutta ei liikaa. Vietiin Kolmas ekaa kertaa keinumaan ja siinä leikkipuistoillessa istuskeltiin viltilla ja Siipan kanssa juotiin siideri puoliksi. Ihan pokkana vaan! Leikkipuistossa!!
Aattoilta vietettiin Lintsillä ja vauva sai narunvedosta pehmoravun. Juhannuspäivänä syötiinsyötiinsyötiin ja katseltiin leffoja.
Sunnuntaina suunnattiin kauppaan. Meidän pikkukaupoistakin jompi kumpi olisi varmaan ollut auki mutta tähdättiin videovuokraamoon (näillä keleillä mitään ulkona olla kun katsotaan sisällä kaikkia leffoja mitä ei voi normaalisti katsoa kun kaukosäädinkaksikko on komennossa) samalla reissulla. Sinne on pienehkö kävelymatka mutta ajateltiin että onhan se nyt mukava vähän liikkuakin. Käveltiin luonnonsuojelualueen ohi ja Siippa siinä sitten ehdottamaan että mentäsiiinkö sitä kautta. Meidän on nimittäin monesti pitänyt sinne mennä, mä olen käynyt siellä vain talvella ja yhdessä ei olla menty ikinä. Sen kummempia loppuun ajattelematta totesin että no mennään. Eipä käynyt siinäkään vaiheessa vielä mielessä kun rattailla mentiin pitkospuita pitkin että tämä on muuten ihan helvetin huono idea! Se ei kuulkaa ero ollut kaukana siinä itikoita huitoessa ja koittaessa släpäreillä selvitä pikkupolkuja pitkin. Puhumattakaan kun koitti niitä vitun rattaita lykkiä kantojen ja puun juurien yli. Polut vain kapenivat kapenemistaan ja alkoi jo tuntumaan että kohta ei ole itku enää kaukana ja me ei päästä täältä ikinä pois! Viimeistään siinä vaiheessa teki mieli jo antaa pieni kannanotto kierrepotkulla kun selän takaa kuuluu että "no mut saadaan tässä ainakin samalla hei raitista ilmaa". Ihme ettei vauva saanut jotain hermovauriota siinä rynkytyksessä, siellä se ressukka pötkötti vaiti ja koitti kestää kyytiä. Katseltiin jatkuvasti että joo niin menee tuossa muuten vieressä myös TIE mutta meidän ja sen välissä oli vähän isompi puro ja järjetön ryteikkö. Siinä kun oltiin tunnin verran rämmitty niin alkoi Siipaltakin kuulua "ja poltan tän kaiken tasaseksi, asfalttia ja betonia perkele että pääsee kulkemaan". Kun vihdoin päästiin sieltä viidakosta pois niin huomattiin että ollaan ihan kodin vieressä. Ei oltu päästy edes kaupan lähelle vaan ympyrää pyöritty. Hukkaan meni sekin aika elämästä. Ja eikun taapertamaan sinne kauppaan... Tietä pitkin!!

Mutta festarikuvien postaaminen on lähes julmaa. SITÄ mä kaipaan ja niiden katselu harmittaa. Glastonbury alkaisi tällä viikolla...

12 kommenttia:

  1. Ah, jonkun muunkin juhannuksen ohjelmanumero oli ekat keinut! Mein vauva oli ihan fiiliksissä, se heilutti itselleen lisää vauhtia. Vauhtivauva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo meillä oltiin kanssa aika täpinöissä. Ekat liukumäet oli kanssa ohjelmistossa mut sillälailla autettuna.

      Poista
  2. Vaikutat niin nuorekkalta ja saat minut tuntemaan aika vanhaksi itseni! Mutta kaikki me olemme erilaisia ja hyvä niin :).
    Minulla siis ei kyllä tekisi mieli mennä teinien keskelle festareille, huhhuh, ihan väsyttämään alkaa ajatuskin :D!
    Olen selvästi alkanut angstata muutenkin isoja joukkoja, joten kotihiiri minä voi pysytellä metsässä ja kotivällyjen alla mamoilemassa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Festareilla on onneksi aika paljon muitakin kuin teinejä ;) Ja itseasiassa ainakin niillä leirintäalueilla, mitkä on olleet festareiden yhteydessä ja missä mä olen ollut, on ollut siistimpää ja mukavampaa kuin leirintäalueella muuten vaan. Kun monta päivää on samassa jamassa niin kummasti löytyy sellaista solidaarisuutta ja yhteisöllisyyttä mitä normaalisti ei ole :) isoista joukoista en mäkään oikein tykkää mutta festareilla se ei haittaa, se kuuluu siihen.

      Poista
  3. Mäkin kaipaan festareille, sellaisille kunnon. En laske näitä oman paikkakunnan tapahtumia oikeiksi festareiksi. En ole kyllä tainnut ikinä yöpyä teltassa, siinä myönnän keski-ikäisyyteni. Mä haluan omaan suihkuun ja omaan kakkahuussiin päivän päätteeksi, meinaan muutenkin oksennella bajamajoilla. :p

    Nyt taidan tyytyä yhden päivän menoon paikallisilla "festeillä", pakko vaan päästä taas jonnekin kekkaloimaan. Tänä kesänä ei oikein minkään festarin tarjonta ole edes houkutellut niin paljon, että olisin kovin vakavissani harkinnut pitempää reissua. (Tai no, Rammsteinin voisin taas haluta nähdä.) Mut ehkä mä nyt tingin, kun kuitenkin pääsen noille semifesteille ja oon taas lähdössä Bändin peräänkin ens kuun lopussa.

    Mä kävin juhannuksen kunniaksi pomppimassa trampoliinilla. Vauvakin pomppi, silleen hyvin hyvin hyvin maltillisesti tietenkin. Jee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en kanssa osaa jotenkin näitä kodin lähellä olevia laskea festareiksi kun niihin "oikeisiin" festareihin kuuluu muutakin kuin ne itse festarit.

      Mulla jää tänä kesänä väliin kaikki. Viime kesänä sen jotenkin kesti kun oli oikeasti melkoisen kipeänä mutta nyt kyllä maistuisi. Pitää ottaa kaikki irti puistokonserteista ym. Ja odotella ensi kesää.

      Mä en ole koko kesänä vielä pomppinut trampoliinilla. Pitääkin korjata pian :)

      Poista
  4. Kuulostaa mahtavalta, mutta mun ehdoton suosikki oli toi siideri leikkipuistossa! Jestas, mitkä kiksit mä varmaan saisin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leikkipuisto oli tyhjänä, en tiedä oisko muuten rohjennut. Kotiäidin kapinointia.

      Poista
  5. Voi hyvä ihme, et nauran tuota teidän "luontopolku"reissua ;D Ei saisi, anteeksi, olen hyvin pahoillani ;D Pystyn vaan niin kuvittelemaan tuon tilanteen.

    EM (ennen miestä) minä kävin festareilla. Miestä ei kiinnosta. Eikä mulla ole kaveriakaan jonka kanssa mennä. (NO ok ei kuntokaan just nyt kestäisi ainakaan telttayötä...) Mutta musiikkia on ulkona päästävä joka kesä kuuntelemaan ja niimpä me pitäydytään näissä lähialueen tapahtumissa, Twin city festival ja Simerock.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kyllä meilläkin on nyt jo hommalle vähän naurettukin mutta ei joo siellä metsässä kyllä paljoa jaksanut naurattaa. Varusteet oli niin väärät kuin olla ja voi!

      Hei mäkin olen melkein Simerockiin eksynyt :) mulla on vaihe elämässä kun vietin siellä pohjoisessa (tosin etelämpänä kuin te :D) paljonkin aikaa mutta Simeilyt jäi kuitenkin väliin.

      Poista
  6. Mähän oon hirvee festarinihkeilijä, oltuani 9 vuotta joka kesä ainakin yksillä festareilla töissä (yleensä useammilla, ainakin Provinssissa ja Himoksella, sitten Tampereen paikallisilla tai PoriJazzeilla ja en ees muista missä kaikkialla oon myynyt t-paitaa, jakanut pressipasseja tai ihan vaan narikkalappuja). En oo tainnut käydä vieraana kuin päivävisiiteillä ja joka jumalan kerta oon säälien katsonut niitä telttailevia erähenkisiä juhlijoita, joilla ei oo sisävessaa eikä kunnon suihkua - olen siis ollut väärässä ja menettänyt jotain oleellista festarielämyksestä. Hemmetti. Nyt kyllä luulen että just näiden mökkikokemusten jälkeen ei irtoa moinen extremeys, mutta olet kyllä mun festarisankari. Mua myös ihan kokeilumielessä kiinnostaisi telttaseksi (apua, tää on tälläinen yhden lonkeron-möläytys) koska sen on pakko olla tosi... epämukavaa.

    Ja oliks se siis Lammassaari minne menitte? Me mentiin sinne kerran rattaiden kaa kaverin mökille, ja oli pieni virhearviointi ne pitkospuut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on nyt hei iha superhauska juttu koska mä taas oon aina katsonut niitä työntekijöitä että voi vitsi noita ressukoita, en kyllä ite lähtis ikinä tänne töihin :D Vois kyllä olla avartava kokemus kokea festarit sitäkin kautta. Mut musta se ei oo yhtään sama kuin mökillä olo, festareilta pitääkin kotiutua vähän reissussa rähjääntyneenä :P mökillä pitää taas olla kaikki pelit japensselit ja viihdykkeet ja vitkuttimet. Ja le-vä-tä! Ja hei nyt vaan PeNa Käyttiksen kanssa teltta kainaloon ja festareille! Josko se lämpenis telttaseksille ja sitten tulis ne festaritkin koettua, kaksi kärpästä jne?!

      Ei me Lammassaareen menty kun lähdettiin sitä luonnonsuojelualueen polkua Prismalle päin. Mähän oon talvella sieltä seikkaillu kyllä Prismalle (ilman rattaita tosin) ja sieltä pääsee ihan fiksua reittiä mutta en tiedä mikä meni nyt vikaan :D Tosin jälkikäteen todettiin että ei hitto, siinä polun alussa mistä lähdettiin, oli kieltomerkki fillareille. Iskisivät siihen rattaiden kuvan kanssa koska allekirjoittanut ei näköjään ainakaan omaa riittävää älykkyysosamäärää jotta osaisi yhdistää sen koskemaan myös rattaita.

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?