torstai 4. heinäkuuta 2013

Lomalainen

Tänään on mun ensimmäinen lomapäivä. Sellainen virallinen, paperilla oleva. Mun vanhempainvapaat on nyt siis pidetty ja äitiysvapaa on ohi.
Pakko myöntää että tuntuu ihan järkyltä ajatukselta että tässä pitäisi viedä lapsi hoitoon. Nimittäin ei tuolla ole vielä minkäänsortin valmiuksia olla hoidettavana kodin ulkopuolella. Onneksi on vaihtoehtoja.


Käytiin Kakkugalleriassa lomakakulla...


Sinänsä mitäänhän tämä nyt ei muuta. Virallisissa papereissa on vain vähän erilailla. Siippa on isäkuukaudella, mä vuosilomalla. Pidän pois kaikki kertyneet, kun aikanaan menen töihin niin siellä on jemmassa niitäkin kertyneitä lomapäiviä mitä en pysty nyt pitämään, näiltä nyt vietettäviltä lomapäiviltä kertyy ne omat uudet lomapäivät ja kerkeääpä niitä kertymään sitten vielä kun on töissä. Ensi kesän lomat myös plakkarissa siis. Talvi täytynee sitkutella ilman ja kikkailla työvuoroilla pidempiä pätkiä vapaata.
Jos mitään ihmeitä ei tapahdu niin Kolmas on kotihoidossa vielä reilun vuoden.

Siippahan on nyt kolmatta viikkoa himassa, kesälomaa piti ensin vähän pohjille. Muhun on iskenyt joku infernaaliväsy sen jäätyä kotiin. Väsyttää kamalasti ja on aika flegu olo. Mitään ei saa tehtyä vaikka mulla oli suuret suunnitelmat sille että sitten kun se on kotona niin joka päivä teen jotain pientä. No se roskiskaappi on yhä edelleen pesemättä ja talvivaatteet täällä yläkerrassa eikä kellarissa.


...mutta koska pelkästä kakkupalasta ei ihan lomafiilis irronnut niin käytiin vielä terassilla kaljalla. Siipalla oli terassikausi avaamatta ja mä taas en ollut saanut lähes kahteen vuoteen Guinnessia hanasta.


Oon kyllä saanut olla miten haluan ja levätä. Siippa on hoitanut lapset. Patistanut sohvalle lukemaan kun se on tehnyt ruokaa, tuonut kaljankin käteen valmiiksi avattuna. Nähnyt omia kavereitaan ja ottanut vauvan mukaan niille visiiteille. Leikkinyt ja puuhannut vauvan kanssa että mä olen saanut päiväunia. Siivonnut, hoitanut pyykit ja tiskit kun mä kanailen ellun tapaan. Se ei odotakaan että mä saisin täällä aikaiseksi yhtään mitään. Se tietää että nukun, nökötän koneella tai luen. Huolehtii d-vitamiinit ja ilmoittaa mulle mitä hoitoreppuun pakataan. Katsoo että kaikki on asianmukaisesti suojattu auringolta ja syötetty. Ja tää työnjako on mennyt ihan luontevasti nyt näin.
Mä vähän etukäteen jännitin että meneekö mulla hermo miten pian tähän ihmispaljouteen kesällä kun on tottunut siihen että on vauvan kanssa paljon kaksin. No ei ole mennyt, päinvastoin. Mä en tajua miten mä taas syksyllä pärjään kun täällä ei ole kolme henkeä auttamassa. Täällä on sitten vauvan lisäksi joku muukin eroahdistunut.

Nytkun sitä on tällälailla virallisesti vuosilomalla niin se töihinpaluukin tuntuu jotenkin vähän ajankohtaisemmalta. Äkkiä se vanhempainvapaa meni. Liian äkkiä.
Mun pitäisi itseasiassa varmaan käydä pyörähtämässä töissä. Siellä on tapahtunut vähän muutoksia ja mulla ei esimerkiksi ole mitään hajua että kuka mun lähiesimies tällä hetkellä on. Täytyy käydä ihan katsomassa. Mutta ei sentään nyt seuraavan kuuden viikon aikana, mähän olen kesälomalla.

6 kommenttia:

  1. Voi miten ihanaa luksuspalvelua sulla! Älä teekään mitään, nauti lomastasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nautin :) en mä ihan kokonaan tekemättä malta olla mutta aika pitkälti meillä ollaan "mä voin tehdä ruoan, eiku anna mä teen, eiku mä voin"-linjoilla :) mahtavaa että tästäkin hommasta saa vähän lomaa

      Poista
  2. Voi joko se äippäloma sinullakin meni. Nopeasti menee tämä aika!
    Vitsi, hyvä homma että teilläkin on noin ottautuva mies :)! Olen kanssa ellunkanaillut aina aika ajoin :D. Nytkin tuli käsky "päivitä vaikka blogia" :D! Toimii :)! Ja sitten kaikki hyötyy, kun itsekin jaksaa taas paremmin :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ohi on :/ todellakin nopeasti! Mä jäin silloin aikanaan varhennetulle äippärille plus luovutin sitten Siipalle nyt sen vikat pari viikkoa vanhempainvapaasta.

      Ja on kyllä ihan mahtavaa kun toinen osallistuu. Se on jo siltä kantilta jees kun meillä on kuitenkin tässä tarkoitus pyöräyttää nää roolit ylösalaisin ja mies jää hoitovapaalle. Kyllä mä töihin menoa odotan ja varmasti siitä tykkään mutta siinä on taas oma hommansa sopeutua siihen kolmivuoroon ja helpottaa varmasti ihan älyttömästi kun ei tarvi isommin mietiskellä että miten täällä himassa kaikki hoituu kun tietää että toinen pärjää ja osaa ja tietää ja osaa ajatella itsekin ilman että mun tarvisi jotain listoja tai juttuja paperille laittaa. Ei sekään musta väärin ole mutta se olisi mulle isompi stressinaihe kuin se että toinen selviytyy ilman mua.

      Poista
  3. Oi Kakkugalleria! Vieläkö siellä on niitä kakkubuffetteja... naminaminami.. musta on tässä sairastamisen ohella tullut karmea pulla ja kakku yms fani, aiemmin en niin niistä välittänyt, mutta nyt pitää olla "jotain hyvää" aamukahvin kanssa.

    Nauti todellakin tuosta passauksesta, kelpaisi mullekin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On siellä vielä niitä :) me on itseasiassa käyty Kakkugalleriassa tällä viikolla kahdesti, cityshopparilla on sinne sellainen kaksi lattea & kakkupalat kaksi yhden hinnalla ja kun meillä kummallakin cityshoppari on niin käytettiin etu pois :P

      Oon mä ollu passattavana ja nauttinut mutta nyt jo vähän patistin toistakin omiin juttuihin, on nyt senkin loma :)

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?