maanantai 7. lokakuuta 2013

Arvostele mun jääkaappi

PeNa nakkasi jääkaappi-haasteella, paljastamaan jääkaapin salat. Jääkaapin sisältöä mä olen miettinyt joskus aiemminkin mutta tässä nyt sitten ihan kuvituksen kera...
Pikkasen itseasiassa huvitti nyt kun tuota luin koska ihan jokainen tuossa listassa mainittu löytyy tälläkin hetkellä jääkaapista :D Paitsi kaljan tilalla on siideri.


Jääkaapin oikealla puolella olevasta kaupan Basilikasta voi päätellä miten mun yrttiprojektin kävi... kuolivat pirulaiset kun siirrettiin sisälle!

Mä olen vuosia sitten aloittanut tekemään jääkaapista kotoisan näköistä. Mä en sisusta mutta jääkaapista olen halunnut tehdä osan meidän kotia, ihan ulkonäöllisestikin. Ovesta löytyykin magneetteja ympäri maailmaa, osa itse tuotuina ja osa tuliaisiksi kerjättynä. Paljon on mennyt rikkikin matkan varrella mutta onneksi suurinosa on ehjiä. Mä en ole laisinkaan järjestyksen ihminen mutta magneetit on aina napakasti jokainen omalla paikallaan. Paitsi näköjään tällä hetkellä. Nyt ne on näköjään kaikkea muuta kuin armeijallisen suorassa. Mä pystyn helposti viettämään parikin tuntia tuon oven ääressä kun järkkään jokaiselle oman paikan niin että välejä ei jää. Nyt pistää silmään itse jääkaappia ihan kamalasti!
Toki ovesta löytyy myös useampi magneetti lapsista (Ekan tän vuoden koulukuva jo oveen saatiin, Tokan kuvaa vielä odotellaan) ja pieni rojalisti minussa halusi myös aikanaan hankkia Danielin ja Victorian kihlamagneetin sekä Katen ja Williamin hää- ja kihlamagneetit. George ja Estelle puuttuu että vinkvink vaan!
Ja tietysti oveen on päätynyt myös erinäisiä fraaseja ja elämänviisauksia kuten Joinakin päivinä olet pulu ja joinakin patsas sekä Basic law of Estrogen: We're right. You're wrong. Shut up!



No entäpä sitten sisältö...

Me itseasiassa Siipan kanssa juurikin juteltiin että elintason suhteen me ollaan valmiita joustamaan todella paljon. Paitsi ruoasta ja kahvista. Tietyt suosikit löytyy ja niistä sitten maksetaan vähän enemmän ja tikistetään se raha pois jostain muualta. Täysin tyhjänä meillä ei ole jääkaappi koskaan. Mietitään aina etukäteen mitkä kaksi päivää viikosta on kauppapäiviä ja noudatetaan myös suht orjallisesti kauppalistan tekoa. Ihan yksinkertaisesti siksi että se on helpompaa. Ostoslistan tekoon osallistuu jokainen, samaten siihen kun mietitään että mitä syötäisiin. Ollaan pariin otteeseen yritetty kokeilla ruokien tilaamista nettikaupoista mutta vielä se ei ole meillä syrjäyttänyt arjessa kaupassa käyntiä. Mutta on hyvä että sekin vaihtoehto on olemassa!

Meillä siis sekä tehdään ruokaa että leivotaan paljon. Koska tykätään tehdä ruokaa, yksin että yhdessä. Se ei ole meillä minään itseisehtona mutta asia jota halutaan. Voisi puhua että itsetehty ruoka on meillä itsestäänselvyys. Eikä olla koettu sitä kovin vaivalloisena tai minään pakkona arjessa. toki joskus yksittäisinä hetkinä mutta noin niinkuin kokonaisuutena siitä ei ole vaivaa. Tällä hetkellä jääkaappi paljastaa että valmiina on odottamassa ainekset Kasvispiiraaseen ja salaattiin sekä Paneer butter masalaan. Ja muutama muffinssi näkyisi olevan jäljellä viikonlopun leipomisista. Sekä vadelma-marmeladi Ekan väkertämien Aleksanterin leivosten jäljiltä.

Me käytetään paljon puolieineksiä mutta hyvin harvoin ihan ehdasti eineksiä. Ei meillä nyt mitään suurempia vastalauseita niitä vastaan ole mutta tykätään esimerkiksi kalapuikoista enemmän itse tehtyinä. Ja nyt kun tässä kotona on joku niin on toisella tapaa mahdollisuus tehdäkin. Take awayta nautitaan oikeastaan ei koskaan koska mä olen onnistunut kolmesti sairastumaan tilatusta pizzasta.

Pehmistä jaettiin Kampissa perjantaina, oletettavasti ne tehdään piakkoin pois. Vaikkakaan ei todellakaan ole koostumukseltaan samanlaista kuin koneesta saatu.

Meidän miesväki tuunaa paljon ruokiaan erilaisilla soosseilla. Mikä todellakin näkyy. Sekä jääkaapin ovi että ylin hylly on täynnä ties mitä salaatinkastiketta ja sörsseliä. Jääkaapin ovesta löytyy myös mun suklaapiilo sekä kostutustipat silmiin.

Imetyksen myötä mulla on järjetön himo limsaan. Ei kelpaa pelkkä hapotettu vesi, mitä myös jääkaappi kyllä pitää sisällään, vaan sen pitää olla limsaa. Nyt olen viime ajat pyrkinyt tätä jo vähentämään, kaikista himoiluista huolimatta mutta edelleen meillä on aina limsaa jääkaapissa.

Vauvaa on alettu pikkuhiljaa siirtämään meidän ruokaan eli oikeastaan tällä hetkellä ainoa Kolmoselle ostettu ruoka jääkaapissa näkyy olevan raejuusto. Aiemmin kaapissa oli paljon myös vauvalle tehtyjä pöperöitä.

Eli sori Pena, ei nyt ehkä ihan niin hippikamaa mitä sä odotit :D Näin ne odotukset romutetaan! Mukaan haastan nunjunbleuen ja Saaran.

Ps. Activiat on Siipan. Minä en moista roskaa suuhuni laita.

6 kommenttia:

  1. Kiitoksia, osallistun :D Ihana tuo jääkaapin ovi, meillä oli aiemmin ihan kamalasti myös magneetteja, mut Pienemmällä oli pienempänä joku fobia kai niihin, huusi kuin riivattu aina jääkaapille, kunnes otettiin magneetit pois ja se rauhottui... mutta kai ne vois pistää takaisin jo, siitä on sentään sen 3 vuotta ;D mutta kun muutettiin niin eipä oo magneettejakaan enää näkynyt, varmaan jossain varaston viimeisessä nurkassa! Mutta siis ei meillä teidän asteille päästy, ei lähellekään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hassua pientä :) Me on jouduttu pakastimen ovesta napsimaan pienimmät pois kun vauva pistää suuhun. Isot ja sellaiset mitä saa lähmiä on jätetty, tuo on meinaa ihan hitti lasten keskuudessa. Jääkaappiin ja mahdollisimman ylös taas on sijoitettu ne mitä ei lähmitä :)
      Ja tosiaan, tuo on vuosien tulosta. Ja röyhkeän kerjäämisen, en olisi itse saanut kasaan jos vain yksin olisin kerännyt...

      Poista
  2. Tää oli niin hauska, että vastasin samantien!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeeeee :) mun mielestä tää oli kanssa ennen kaikkea hauska. Mä voin ihan rehellisesti myöntää että mulla on joku tirkistelyntarve ihmisten kaappeihin :P

      Poista
  3. Minä muka jo katsoin, että huh et haastanut minua, kun luin tämän aamupäivällä mutta jahas! Luin ilmeisen väärin! Voi, yritän vastata haasteeseen :D!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nokun itse tumpuloin noiden linkkien kanssa. Kyllä minä sut linkitin vaan ei se sitten ollutkaan siellä ja en sitä heti huomannut. Tarkka olet. Sori :)

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?