maanantai 14. lokakuuta 2013

Hyvä ilma sisään, paha ilma ulos

Onko teillä kavereita jotka illanvieton aikana postaavat ihan kaiken facebookiin? Siis ihan kaiken! Enkä tarkoita nyt sitä että laitetaan missä ollaan ja tägätään ketä on mukana. Vaan sitä että postataan kuvia ihan jatkuvalla syötöllä tilanteista jotka ei aukea muille kuin paikalla olijoille. Sitä että postataan mitä naapuripöydässä puhutaan. Että postataan kaiken maailman pitkin iltaa viljeltyjä heittoja jotka ei selvinpäin naurata ketään. Ja annas olla jos paikalla sattuu olemaan useampi tyyppi, ketkä postaavat _ihan kaiken_. Sitten sulla on ne samat kuvat, heitot ja läpändeerukset tuplana ellei jopa triplana siinä feedillä. Ai että! Alan ymmärtää enemmän ja enemmän ihmisiä jotka poistuvat facebookista koska vittu että osa sen käyttäjistä on rasittavaa sakkia!

Muistan että aikana ennen intterin nettiä ärsytti ihan sikana kun itse missasit jonkun tapahtuman tai jutun ja kaikki paikalla olleet jauhoivat siitä mitä oli tehty ja tapahtunut. Silloin niitä juttuja pääsi vielä jotenkuten karkuun. Enää ei pääse. Avaat koneen ja olet bileissä sivustaseuraajana, halusit tai et. Virtuaalisena seinäruusuna.

Mä olen jo vuosikausia pohdiskellut muutaman kaverin kanssa että miksi toisilla ihmisillä on niin kova tarve vakuutella asioita sosiaalisessa mediassa. Tarvetta ilmoittaa kaikki vuosipäivät sydänten ja pusipusien kera, tarve hehkuttaa miten nyt ollaan vuosisadan parhaissa bileissä, tarve tuoda esiin sitä miten nyt kyllä on elämässä kaikki kohdillaan. Ja ei, en tarkoita sellaisia satunnaisia päivityksiä vaan tuntuu olevan oikeasti tietty ihmisryhmä ketkä jakaa ihan kaiken. Sillä lailla pakottavasti. Vuolaasti vakuutellen. Mulla tulee vähän sellainen olo että mikä tarve tähän on? Kenelle siinä vakuutellaan? Muille vai ehkä itselleen? Ja jos on niin kova tarve vakuutella niin onko asiat sitten ehkä kuitenkaan ihan niin hyvin? Saa toki olla onnellinen ja kertoa sen mutta.. tulisiko se ehkä ilmi vähän vähemmälläkin siirapin suoltamisella? Ehkä mä vain olen niin suomalainen että en ymmärrä.

Ihan yhtä rasittavaa on muuten myös ihmiset ketkä jaksaa Somessa naputtaa siitä miten "pitäisi" olla. Kännykästä saa näppäinäänet poiskin. Purkkaa voi syödä suu kiinnikin. Tarviiko koko ajan niiskuttaa. Okei ärsyttäähän noi mutta ärsyttää muuten vähintään yhtä paljon niistä jauhaminen. Kaikissa on ärsyttäviä piirteitä, ihan jokaisessa. Mutta jos ei oikeasti kestä kanssaihmisiä ja päivästä toiseen vaan ärsyttää joku satunnaisen vieruskaverin polveen rummutus niin kannattaisiko sitten harkita vaikka yksityisautoilua tai fillaria? Tai ihan kokonaan poteroitumista? Ihan systemaattisesti alkaa välttämään kontakteja ihmisten kanssa niin josko se ei sitten ärsyttäisi ihan niin paljoa. Toki jokaisella on lähtökohtaisesti oikeus valittaa. Mutta että aina ja kaikesta? Ja että jaksetaan ärtyä mitä ihmeeellisimmistä. Ei jaksa tajuta, ei edes näin maanantaina.

Vittu että ärsyttää. Ja kyllä muuten nillitän!

Ja myönnettäköön että ehkä pieni pääntuuletus yöelämässä alkaisi taas olla ajankohtaista. Kaipaan kippistä ja känniä!

16 kommenttia:

  1. Hyvä Kukkis! :)
    Mulla ei kyllä ole tuollaisia bileillan raportoijia fb-kavereina. Tai no, yksi saattaisi olla, mutta peitin sen feedin vuosia sitten kun kyllästyin jatkuviin postauksiin liikuntasuorituksista, iltamenoista jne. Ylipäätään huomaan kyllästyväni, kun joku tuuttaa koko ajan päivityksiä samasta aiheesta, oli se mikä hyvänsä. Mun ehdottomia inhokkiaiheita on tietty lemmikkijutut ja nykyisin vähän myös liiallisuuksiin menevät liikuntajutut, kun olen kateellinen. Mutta toisaalta on kiva, että edes joku postaa jotain, kun enemmän tuntuu, että ihmisille on tullut fb-ähky.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ne lemmikkijutut joskus risoo muakin, niinkuin sun puolella mainitsinkin. Ei ne sellaiset normit mutta ne sellaiset... no missä se lemmikki ja sen jutut pyörittää perhettä täysin. Eletään sen lemmikin kautta.
      Ruokahifistelijät on kanssa yksi mikä risoo. Joskus joku postaa hyviäkin ja mielenkiintoisia mutta on selvästi se oma ryhmänsä joka postaa niitä mikä nyt milläkin hetkellä on se pinnalla oleva ruokavalio-juttuja.

      Poista
  2. No jes, Kukkis on kirjoittanut mun ajatukset!
    Mä oon aika onneton ton somen kaa ja ahdistun niistä ketkä elää jetset-elämäänsä online (ja oon vähän vahingoniloinen jos on joku tuttu jonka tiedän tylsäksi ja ankeeksi ja näen sen mukaupeiden statuspäivitysten ja valokuvien läpi).
    Mua ärsyttää myös sellainen sokea somevouhkaus jossa tuhat ihmistä jakaa samaa juttua - esim tää Stockan ilmapallogate - kun ei osata/muisteta/jakseta käyttää omia aivoja.

    Olipa hyvä teksti! Tulin sit oikein puhisee tänne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tää ilmapallogate oli taas... nojoo ihan tyhmää repiä ilmapallo lapsen kädestä mut jos se vartija ja ne jotkut myyjät ylireagoi asiasta niin kyllä on musta ylireagointia sekin että postataan video (vittuoikeesti..) faceen ja sitten vielä jaetaan sitä tuhansittain?!?!?

      Ja hei tänne on AINA hyvä tulla puhisemaan. Koska musta tuntuu taas että mä vaan valitan ja valitan täällä ja ei voi kukaan oikeasti jaksaa lukea pelkkiä kitinöitä päivästä toiseen. Niin se on hyvä tietää että en oo ainoa puhiseva.

      Poista
    2. .. Ja unohtu vielä mainita nää kaikenmaailman eläinrääkkäys-videoiden ja teuraseläinten kuvien jakaminen. Älytöntä sekin. Pitäis muistaa että facessa pyörii tosi nuoriakin koska kyllä se 13 vuotias on vielä nuori näkemään ihan kaikkea. Joku vastuu pitäis oikeasti olla siinä että minkälaista materiaalia jaat.

      Poista
  3. Mulla on just nyt menossa ihka ensimmäinen todella paha nettiahdistus, jonka seurauksena sain vihdoin ja viimein suljettua erään palstan selaimestani kokonaan. Olen vuositolkulla pitänyt sitä palstaa yhdellä välilehdellä, mutta nyt on jotenkin tökähtänyt todella pahasti. En kestä enää sitä kärjistämistä ja toisten kustannuksella mässäilyä, besserwisseröintiä. Että joku muu aina tietää niin paljon paremmin miten tulee toimia ja miten olisi itse toiminut.

    Samassa hötäkässä olen myös harkinnut ensimmäistä kertaa tosissani, että poistun myös Facebookista hetkeksi. Sekin tuntuu niin falskilta. Olen vähentänyt omat päivitykset minimiin enkä kiellä etteikö netissä liikkuvat "tämä FB-päivityksissä ärsyttää" -jutut vaikuttaisi. Mutta siis voi jeesuksen perse sitä pätemisen määrää! Miksi pitää aina yrittää osoittaa oma paremmuus tai ylemmyys toisiin verrattuna?

    Itse tiedän ärsyttäväni ainaisilla lapsipäivityksillä, mutta eipä tässä elämässä muutakaan tapahdu. Lasta ennen ärsytin lemmikkipäivityksillä. Olen siis myös megaärsyttävä! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen kanssa miettinyt facesta poistumista. Ei se edes ole kenenkään vika, nyt ei vaan jaksa ja kun oma elämäntilanne on ihan eri kuin se että jaksaa oikeasti nitistä ja provosoitua ja ihmetellä jotain hiton kananugetteja ja niiden sisältöjä niin ehkä fiksuin ratkaisu omalla kohdalla olisi toimia jaloillaan.

      Mä päivitän nykyään kanssa melko vähän koska tuntuu että ei mulla oikein ole facessa sanottavaa.

      Poista
    2. Ja pakko vielä lisätä, kun kerta tuli mieleen, että yksi tällainen suurta ihmetystä aiheuttava ilmiö on omien profiilikuvien vaihtaminen hyvässä lykyssä pari kertaa viikossa. Ok, mä ymmärrän jos kyseessä on joku heruttava teini (vaikka oikeasti en ymmärtäisi sitäkään ;), mutta kun melkein 4-kymppinen tyyppi ottaa itsestään kasvokuvia hiukan eri kulmista ja vaihtelee sitten profiilikuvaansa vähän väliä, niin kyllä mun kulmakarvat nousee. Hyvälaatuisia kuvia, mutta siis mitä tuo nyt palvelee? Kalastellaanko tykkäyksiä? Kehuja? Mitä? En haluaisi provosoitua, mutta sitten provosoidun kuitenkin ja se on typerää energianhaaskausta.

      Poista
    3. Mulla löytyy muutama sellainen "katsokaa kuinka paljon olen laihtunut/kerännyt lihasmassaa/treenannut"-tapaus ketkä kanssa vaihtaa sitäkuvaa alvariinsa. Eikä siinä, onhan se mahtavaa että voi hyvin ja on hyvässä kunnossa mutta jos koko ajan vaihtaa niin ei siinä tuloksia näy.

      Poista
  4. Mua ei ehkä niinkään ärsytä, mutta hämmästyttää ja tylsistyttää. Esim. Heia heia -päivitykset, miksei niitä voi pitää ihan vaan siellä heia heian puolella? Siellä mä ymmärrän sen jakamisen, se on varmaan osa sitä oman liikkumisen motivaatiota, mutta miksi Facebookiin?

    Ja sit nää omnomnom söin tänään karjalanpaistia ja eilen lihapiirakkaa. Entä sitten?

    Ja Tylsyyden mainitsemat selfie-kuvat, eikös se ole joku teinien juttu? Miksi aikuisen ihmisen pitää vääntää huulet törölle ja laittaa kuva internetiin?

    No jaa. Taitaa mua sittenkin vähän ärsyttää :) Paraskin puhuja, mun edelliset fb-postaukset on ollut jonkun Hesarin linkin jakamista ja lasten kuvia. Itsekin olen ärsyttävä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo heiaheia-aergh. Mulla oli aikanaan päällä se että ne tuli myös facen puolelle mutta sen huomasi itsekin tosi pian että se on tosi ärsyttävää täyttää omaa että muiden feediä niillä. Mulle tilastointi liikunnasta on tärkeää koska muuten käy helposti niin että olen parikin viikkoa tekemättä mitään muttakun tosiaan sen voi tehdä siellä heiaheiassa.

      Viime aikoina olen kerännyt myös ärsytystä siitä kun fb:n kirppareilla myynti-ilmoituksissa mainitaan aina se ovh myös. Mitä väliä sillä ovh:la on?? Myyt tai et myy, se on kirppari eikä mua ainakaan kiinnosta tietää mitä siitä on maksettu uutena kun olen itse ostamassa käytettyä eikä se ovh vaikuta pätkän vertaa mun maksukiinnostukseen.

      Mun jakamiset on varmasti jonkun mielestä ärsyttäviä mutta ne ihmiset voi nillittää niistä sitten omiin blogeihinsa :P Kaikki me ollaan ärsyttäviä.

      Poista
  5. Mullakaan ei bileraportoijia ole, mutta omnom söin juuri sitä&tätä- siis pitkin päivää! ja sit myös noita huuli törrö naisia, siis aivan 30vee molemmin puolin! Lisäksi mulla on pari kaveria jotka postaavat päivässä vähintää sata kuvaa söpöistä eläimistä... :D juu, olen myös harkinnut facesta poistumista, mutta en vielä taida (uskaltaa)...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen miettinyt sitäkin että raakkaisi sieltä kaverilistalta pois väkeä. Mulla on siellä jonkun verran porukkaa joiden kanssa en ole enää juurikaan tekemisissä, en ole ollut vuosiin mutt meillä on kuitenkin yhteinen kaveripiiri tai yhteisiä kavereita. Nämä ihmiset on kuitenkin sentyyppisiä että todnäk ottavat hyvin henkilökohtaisesti sen jos ne pois tipauttaa mitä en kanssa ymmärrä yhtään. Kun ei mitään läheisiä olla. Ärsyttävä paikka koko fb :D

      Poista
  6. Mä kanssa harkitsin facesta poistumista, mutta sit muutettiin omakotitaloalueelle ja totesin, et se on hirveen kätevä tapa pitää yhteyttä ihmisiin, joiden kanssa ei tullu luonnolliselta soitella tai lähetellä tekstareita. Lisäks siellä on sellaisia kavereita ja sukulaisia, joille ei tule soiteltua, ni facen kautta pysyy kärryillä mitä niitten elämässä tapahtuu. Omat päivitykset on harvinaista herkkua ja keskittyy tylsästi joko lapsiin tai koiraan, ärsyttää varmaan joitakuita. Mulle punanen vaate on pelijutut, ärrräyh, mua ei sattana soikoon kiinnosta hevonkukun vertaa millä tasolla joku tyyppi x on pelissä y.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tullu luonnolliselta=tunnu luonnolliselta

      Poista
    2. Se on kyllä totta että yhteydenpitovälineenä se on aika ässä. Eli ehkä pitäisi vaan raakata rankalla kädellä sitä kaverilistaa tyhjemmäksi.
      Mulla on pelikutsut vähentyny aika radikaalisti mutta ärsyttäviä nekin kyllä on. En tiedä että eikö niitä ilmoja enää tuu niin paljoa vai eikö ihmiset enää niin pelaa vai oonko tehny asetuksiin kenties jotain että niitä ei enää tule :D

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?