torstai 24. lokakuuta 2013

Valinnaisaineet

Muistan miten itse yläasteella oli ihan sormi suussa sen suhteen että valitseeko koniksen vai atk:n. Metsiksen vai kansiksen. Ja mitä muita niitä nyt olikaan. Vaihtoehtoja ei kamalasti ollut.
Valinnaisaineita valkattiin kolme ja lähes aina pääsi sinne mihin halusi. Ekan koulussa valinnaisaineita valitaan 10-12, riippuen monta A-kieltä sulla on (Ekalla on kaksi eli hän valitsee 10 valinnaisainetta). Kaikki kurssit eivät välttämättä toteudu eli varakurssejakin pitää valita. Ja vaihtoehtoja on, Ekan luokkakaveri löysi 25 kurssia joihin haluaisi osallistua.

Harvoin olen tuntenut itseni niin muinaisjänteeksi kuin tutkiessani valinnaisaineiden kirjoa tänä päivänä. Sellaista oppiainetta ei enää olekkaan kuin ATK. Mutta tietokoneiden kanssa kyllä ollaan tekemisissä, ne vaan saattaa löytyä vähän outojen kurssien alta. Esimerkiksi yhdellä fysiikan kurssilla puretaan tietokone osiin. Yhdellä matematiikan kurssilla opetellaan ohjelmoimaan. Mä muistan miten innoissaan mun ATK:n opettaja esitteli meille internetiä. Että nyt on tässä tämmöinen World Wide Web.

Äidinkielen valinnaisissa näkyy olevan Teatteri-ilmaisun peruskurssi ja Elokuvakurssi. Kielistä löytyy kurssit ainakin ruotsille, englannille, espanjalle ja italialle. Tuossa alkuviikosta oli itseasiassa vanhempainilta koskien näitä valinnaisaineita. Pääsimme tutustumaan kurssien sisältöön ja opettajiin. Yritin kysellä espanjan opettajalta että jos lasta ei kiinnosta niin saisinko mä tulla. Ei huolinut.

Matikassa löytyy kurssi tosiaan jo mainitulle ohjelmoinnille mutta myös kurssi matematiikan ja luonnontieteiden historiasta. Bilsan alla näkyy olevan kurssit lemmikeistä, maatilan eläimistä, eliöistä tai hermo- ja aistibiologiasta. Paljon retkeilyä ja tutkimista.

Ehdottoman mielenkiintoisena ja kateudenkohteena mä koen uskonnon valinnaiskurssit. Esittelyssä lukee mm. "Mitä miettii elämästä nuori Wicca? Voiko uusnoidaksi kouluttautua? Miksi krishnalaiset tanssivat pitkin Espaa? Miltä näyttää helsinkiläinen huoneistomoskeija? Kuinka monta nunnaa ja munkkia Helsingistä löytyy? Mitä juutalaisnuoret oppivat luterilaisesta kirkosta omassa koulussaan Kampin synagogan yhteydessä? Miten netissä voi käydä kirkossa?"

Historian kursseista löytyy mm. Lakitieto jossa käsitellään yllätysyllätys, lakia. Ja poliisin työtä. Ja tuomioita Suomessa. Ja rikosten tutkimista. Kurssiin kuuluu opintokäynnit käräjäoikeuteen ja poliisitalolle.

Haasteena onkin nyt sitten kurssien valinta. Oikeastihan niitä on vielä hemmetisti enemmän mitä nyt tässä tuli ilmi. Kaikki kurssit ei välttämättä toteudu ja kun nämä seiskaluokkalaiset ovat vielä melko nuoria niin saa tässä kyllä hääriä takapiruna aikalailla. Ekahan oli omatoimisesti valinnut viisi puutyön kurssia, kolme fysiikan kurssia ja kaksi köksän kurssia. No ei siinä, tekeminen on kivaa mutta mä olisin sitä mieltä että sinne voisi ottaa vähän vaihteluakin. Omalta mukavuusalueelta ei välttämättä tarvitse poistua mutta vanhana ja viisaana olisin itse sillä kannalla että se haitari kannattaisi levittää aika leveälle että näkisi ja perehtyisi erilaisiin juttuihin. Ettei vain saman sektorin. Itse toivoisin yhdeksi valinnaiseksi sitä espanjaa, kielitaidosta ei koskaan ikinä voi olla haittaa. Mutta pojalla on jo kaksi A-kieltä plus kasilla ja ysillä mukaan tulee vielä ruotsi. Tosin espanjan kurssi on lyhyt eli tuskimpa liikaa pasmoja sotkisi. Marraskuun loppuun asti on aikaa painia näiden kanssa.

Mutta silti. Mä olen niin kateellinen!

4 kommenttia:

  1. Maa tassa juuri mietin, etta oliko meilla edes ATK:ta..itse asiassa hamarasti muistelen, etta jotain oli ja se olis ollut lahinna jotan ohjelmointia...mina aloitin seiskalla isossa koulussa ja muistan, etta valinnaisena oli vaan kielet...ja tosiaan myohemmin kuvis tai musiikki...Sitten muutin pieneen kouluun ja kielina oli sitten ranska tai saksa...that's it..Olis ihanaa olla koululainen nykyaan! Mua kiinnoistaisi teatteri perusilmaisu kurssi..ja nuo uskonnon jututkin vaikuttaa tosi mielenkiintoisilta...ja tuo lakitieto...paasisinkohan uudestaan koulun penkille???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä on jotenkin nykypäivänä ihan käsittämätöntä edes ajatella että joskus oli sellainen valinnaisaine kuin konekirjoitus :D Muistan että meidän koniksen luokassa ei kaikki laitteet edes olleet sähköisiä kirjoituskoneita vaan niitä sellaisia vanhanmallisia hakattavia :D Olihan se siinä mielessä hyvä aine että siellä opetettiin kymmensormijärjestelmä mutta muuten kyllä vähän mietityttää että mitä siellä tehtiin.... Mäkin kyllä olin ATK:sa ja jotain ohjelmointia meilläkin taisi olla. Mä muistelen että meillä ei kieliä olis valinnaisena ollut. Jossain vaiheessa taisi olla ettäkuvis tai musiikki mutta mulla on muistikuva että oisin kuitenkin ollut molemmissa.
      Koulun penkille tahtoisin mäkin. Ehkä mä luen salaa lapsen kirjoja sitten.

      Poista
  2. Oijoi, kade olen myöskin!! Mulla oli ATK, köksä (kotitalous) ja koska vaihtoehdot loppui siihen, että piti ottaa joko käsityö tai maa- ja metsätalous niin otin kädettömänä ihmisenä viimeisen... siis MAA- JA METSÄTALOUS, haloo :D ne oli oikeasti maailman helpoimmat tunnit ja opettaja oli järjettömän kiva, jopa niin kiva, että myöhemmin luin kurssin verran maa- ja metsätaloutta kunnes tajusin ettei se todellakaan oo mun juttu ilman kivaa opettajaa ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Köksää oli mullakin mut en muista oliko se valinnaisena. Mä en kyllä ihan tarkkaan enää edes muista mitä meillä oli ja mitä ei. Pitää tentata muita paremmin muistavia :D Kyllä on nykynuorilla lepposaa kun on mistä valita :P

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?