keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Kesäduuniblues

Eka aloitti kesätyön kärttämisen jo vuosi sitten. Mun mielestä kuudesluokkalainen oli liian nuori kesätöihin joten viime vuodelta homma unohdettiin. Eriasia ehkä olisi ollut jos jonkun tutun kautta olisi päässyt johonkin, olisi itsekin tiennyt tarkemmin mitä poika konkreettisesti tekee. Mutta koska meidän lähipiirissä ei oikein ole sellaisia työpaikkoja johon lapsen saisi muuten kuin taksvärkkiin tai tettiin niin siksi ehdoton kielto. Me kuitenkin eletään onneksi tällä hetkellä sellaisessa tilanteessa että lapsen ei ole pakko tienata elantoa. Vähän väliä kuulee jonkun vanhemman ihmisen suusta miten "minä olen jo 13-vuotiaasta lähtien tehnyt töitä". Mä en valitettavasti näe tuota minään kovin ihmeellisenä meriittinä vaan lähinnä se kertoo musta siitä ajasta mitä on silloin eletty. Lasten oli pakko auttaa myös rahallisesti. Ei ollut vaihtoehtoja. Meillä onneksi on ja mun lapset saa olla lapsia.

Kakkoskodissa Eka on joskus jakanut lehtiä ja mainoksia ja siitä jopa tykännyt mutta täällä päässä me valitettavasti torpattiin tämä idea. Meillä ei ole mahdollisuutta eikä tiloja mainosten ym. lajittelulle saatika säilytykselle ja lisäksi mä näen tuossa aika isona riskinä sen että se on pojalle kuitenkin liian iso pala kakkua. Jo pelkät jakelualueet on isoja lapselle yksin hoitaa (tästä otin jopa ihan selvää että en tyrmää lastani pelkällä mutulla) ja mä en valitettavasti ole ihan sen kaliiberin vanhempi että lähtisin sen avuksi niitä jakamaan. Jos itse haluaa töitä niin sitten itse myös tekee sen työn.

Poika jaksoi koko syksyn puhua asiasta ja oli ihan aidosti pahoillaan ja surullinen että mä en päästänyt. Ymmärrän lapseni toiveen ja tarpeen tienata omaa rahaa mutta halusin että hän sai olla vielä lapsi ja viettää kesälomansa lomaillen. Muutenkin musta on vähän kyseenalaista että lapsi tai nuori saa jostain yhtäkkiä isomman summan rahaa. Ekalla raha ei yleensä kuin käväise tilillä. Ja vielä on aika hukasassa se ymmärrys sen suhteen että mitä mikäkin ihan oikeasti maksaa. Eikä sitä kai vielä tarvitsekaan musta tuonikäisenä kokonaisuutena hahmottaa. Mutta vastavuoroisesti mun mielestä ei myöskään tarvitse iskeä lapselle satasia kouraan.

Nyt syksyllähän Eka kävi kavereidensa kanssa kysymässä Nesteestä työpaikkaa Taksvärkki-päiväksi. Koulun lähihuoltis tuntuu olevan nuorison suosiossa ja mielellään sinne palkkaavatkin noihin koulun projekteihin oppilaita. Taksvärkin jälkeen kävin koukkaamassa kyytiin yhden todella innostuneen ja motivoituneen työntekijän. Eka oli kysellyt jo alustavasti kasiluokan tet-jaksolle työpaikkaa ja muutenkin tykännyt ja viihtynyt koko päivän.

Joululomalla Eka sai taas päähänsä kesätyöjutut. Mä en oikeasti tiedä noista kuvioista ihan mahdottomasti mutta aika vahvalla mutulla sanoisin että aika harva palkkaa täysin vierasta alle 16-vuotiasta. Kuitenkin alaikäisillä on tarkkaa jo se että eivät saa työskennellä kuin tietyn ajan päivästä ja uskoisin että milteipä hommaan kuin hommaan on tunkuna täysi-ikäistäkin työvoimaa. Mutta. Annoin nyt pojan kuitenkin hakea kesätöihin Nesteelle. Juteltiin kyllä etukäteen että aika todennäköisesti nyt tänä kesänä ei tärppää. Mutta kokeilla aina voi!

Tehtiin yhdessä pojalle työhakemus, Ekan käsitys hommasta kun oli muodossa moi olen 13vee pääseekö teille kesätöihin ja niin mun kaveri kanssa? Sekin on 13.
Mä muistan että me käytiin cv:n tekoa koulussa joskus kasilla tai ysillä läpi. Eka ei ollut tietenkään koko hommasta kuullutkaan joten ihan ekana käytiin vähän läpi sitä että mitä tarkoittaa cv ja mitä se voisi pitää sisällään. Poika sai itse kirjoittaa mutta kyllä mä vähän siinä vieressä käskin ohjailin että mitä sinne laittaa. Eka suostui jopa liittämään mukaan valokuvan joka oli musta tosi paljon tollaiselta juroteiniltä! Lopputulos oli musta oikein kiva ja sennäköinen että siihen on vähän nähty vaivaa.

Unohdan jatkuvasti miten iso tuo poika jo on. Se todella on jo niin iso että miettii työntekoakin. Se on todella jo niin iso että sitä kiinnostaisi työnteko loma-aikana. Josko vielä ensi kesä menisi akkuja ladatessa ja kasvaessa mutta ehkä kasiluokan kesäksi panostettaisiin ihan täysillä siihen että jotain hommaa pojalle keksittäisiin. Tai sitten koko juttu on jo unohtunut ja tyyppi valvoo yöt ja nukkuu kaikki päivät. Niin mäkin tein.

Nesteeltä tuli Ekalle heti seuraavana päivänä sähköpostia. Henkilö jolle työhakemus lähetettiin, oli tuttu jo sieltä taksvärkki-päivältä ja hän kertoikin ensimmäisenä että muistaa Ekan oikein hyvin. Mutta kuten arveltiinkin, kesätyöpaikat menevät täysi-ikäisille opiskelijoille jotka pystyvät tekemään täysiä työtunteja ja listoja. Olin kuitenkin tosi kiitollinen vastaajalle siitä että hän painotti sähköpostissaan sitä miten hyvä työntekijä Eka oli ollut taksvärkkipäivänä ja miten hienoa oli että poika oli kesätyön haussa näin ajoissa liikkeellä. Tuntui että Ekakaan ei ihan niin pettynyt ollut kun kieltävä vastaus oli verhottu noin.

Ps. Mullekin selvisi kesäloman ajankohta. Tää on kyllä joka vuosi sama homma. Miten sitä nyt tässä vaiheessa pitäisi alkaa miettiä ja ihmetellä että mitä sitten kesälomalla tehdään? Kuitenkin jos jotain meinaisi tehdä tai johonkin mennä niin pitäisi varmaan alkaa tutkimaan ja varailemaan. Ulkona puskee lunta ja pakkasta ja kesään saatika lomaan on aikaa ainakin ihmisikä! En minä vielä pysty orientoitumaan! Ja sitten se kesä ja loma onkin yhtäkkiä täällä.

4 kommenttia:

  1. Minä muistan kuinka kauhean tärkeää mulle oli kesätyöt. Minä kuulun just niihin "minä menin kesätöihin jo 12vee" ;D no en minä sitä kailota joka paikassa joka tilanteessa, mutta osaan samaistua teidän Ekaan. Tosin mulla oli syykin miksi menin, oltiin meillä kohtuu vähärahaisiakin siihen aikaan, vanhemmilla iso asuntolaina jne, mutta kyllä minä käyttörahani olisin kotoakin saanut... Ja mihinköhän niitä sillon olisin edes käyttänyt? Rovaniemellä ei ollut ainuttakaan hampurilaispaikkaa tai muutakaan vastaavaa, eikä tavarataloja tmv, vain perusmarketit. Harrastukset oli ilmaisia, eikä kännyköitä ollut tietenkään kellään.. Mun viikkoraha meni karkkiin ja bussilippuihin kaupunkiin jossa hengatiin paikkakunnan ainoassa ostoskeskuksessa joka sekin oli minikokoinen ja meni kiinni klo19 :D Joskus harvoin pääsi elokuviin :) No jokatapauksessa, minä säästin ne rahat, vähän saatoin käyttää, mutta loput meni ajokorttia varten säästöön, ajokortti oli Suomen kallein silloin Rovaniemellä (tiedä vaikka olis vieläkin) ja halusin autonkin ostaa heti 18vee :D Ajoin jääradalla ja hiekkateillä 12v lähtien ja autoilu oli mulle se mitä halusin ja millä sitten isompana pääsisi liikkeelle ja kauemmaskin :) Vanhemmat oli isoveljelle maksanut puolet autokoulusta, puolet piti maksaa itse ja reiluuden vuoksi minulle sanottiin samaa. Ostin ensimmäisen autoni 17v ja hitsit, että olin ylpeä siitä :D ja kyllä sillä ajettiinkin ja kyyditeltiin jne. Se oli meillä vielä perheautonakin kun Isompi oli vauva :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mut sulla tosiaan oli jo vähän kohdettakin tuossa vaiheessa mihin sitä rahaa säästäisi ;) meillä ei todellakaan ole. Tyyppi pistäisi varmaan karkkiin ja muuhun huttuun valtaosan palkastaan. Mun mielestä ehkä siinä vaiheessa alkaisi olla kypsä niihin kesätöihin ym. tienesteihin kun ihan joka euron perään ei tarvisi vanhemman olla kyttäämässä että mihin se menee. Nyt tuntuu vielä että aika tarkkana saa olla että jos jätkälle vaikka nostaa omalta tililtä kympin, ettei se ole jo seuraavana päivänä käytetty herkkuihin.

      Poista
  2. Mä onnistuin välttelemään kesätöitä täysi-ikäiseksi saakka. :) Monet kaverit oli kyllä jo koko yläasteen kesät huoltoyhtiöllä tai Lintsillä hommissa. Noi huoltoyhtiöt, seurakunnat tai kaupungin puisto-osasto voi olla sellaisia, joista voi kannattaa kysellä, siellä riittää kuitenkin sitä kitkemistä /kastelua, jota varmaan voisi tehdä lyhyempiäkin päiviä ja vähemmällä kokemuksella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä onnistuin kanssa olemaan lähemmäs täysi-ikäinen ennenkuin nakki napsahti :D Harrastukset söi aikanaan kesälomista niin paljon leireineen ja muine oheisineen että ei siinä olisi töitä ehtinyt enää tekemään.
      Hei kiitos vinkistä, pistetäänpä korvan taakse nuo. Jahka aika on kypsä niin pitää ottaa puheeksi Ekan kanssa.

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?