perjantai 26. syyskuuta 2014

Yön ulvoja

Yövugihugista taas hei! Nyt ei olla JenniJeellä pelaamassa Yön ulvojaa vaikka melkoista karjuntaa se on tämäkin touhu välillä. Vaan nyt on kyse vain ihan ehdasti arkisesta voin hankkimisesta leivän päälle.

Blogiin päädytään yllättävän paljon yövuorovinkkejä hakemaan joten tehdäänpä uusi postaus aiheesta. Aiemminhan kirjoitin asiasta täällä mutta nyt tässä kuukausien aikana on tullut muutama juttu lisää mieleen.

Ensinnäkin, vielä alkuvuodesta musta tuntui ja aiemminkin uralla on tuntunut siltä, että yövuorot on ne vaikeimmat vuorot. No nykyään olen eri mieltä. Kaikista mieluiten jos saisin valita niin tekisin vain ilta- ja yövuoroja. Kun nyt on löytynyt se oma rytmi ja ne omat jutut jolla yövuorot sujuu ongelmitta. Toki joskus on tosi rankkojakin öitä jolloin on tosi hankala valvoa. Mutta ihan yhtälailla ne muutkin vuorot tuntuu joskus vaikeilta. Mä olen alkanut tykkäämään ihan tosissaan yövuoroista.

Aika moni ihminen on sitä mieltä että heistä ei olisi tekemään yövuoroa. Mä taas olen sitä mieltä että aika monesta on siihen, he vain luulevat että eivät pystyisi. Se ei kuitenkaan ole sama asia kun valvot koko yön muuten vaan kuin että valvot töissä. Mutta, tässä muutama jutska mitkä on tullut tässä kuluneen vuoden aikana todettua..

1. Jos jaksat, käy urheilemassa kun yövuorot on ohi. Siis sitten kun olet herännyt unilta.Jostain syystä ainakin mulla se kääntää sen rytmin takaisin about välittömästi. Ekana vapaapäivänä olo on yövuorojen jälkeen ihan erilainen jos jaksaa käydä liikkumassa siinä edellisenä iltana ennen yöunia. Ja varsinkin jos on käynyt urkkaamassa jtn jossa syke on koholla. Ei maksimeissa mutta koholla. Urheilu auttaa ainakin mulla kaikista parhaiten yövuorojen fyysisiin oireisiin. Päänsärky, pahoinvointi, kuvotus ja turvotus häviää. Ekat kymmenen minsaa on murhaa mutta sitten se helpottaa. Jos nyt tuntuu että ei vaan pysty siihen samalle päivälle urheilua yrittämään kun valvomisen on lopettanut niin sitten heti seuraavana aamuna.

2. Heti loman jälkeen ei kannata ottaa ensimmäisiksi vuoroiksi yövuoroja. Anna kehon sopeutua rauhassa takaisin työrytmiin ja tähtää ekat yövuorot vasta n. parin viikon päähän töiden alkamisesta. Palautuminen yövuoroista on paljon vaikeampaa jos vasta totuttelet takaisin työntekoon.

3. Panosta ihon kosteuttamiseen! Mä olen superlaiska rasvaamaan ihoani muuten mutta ennen yövuoroa ja yövuorojen välissä kläähmin itseni perusvoiteella kauttaaltaan. Väsyneenä aistit jotenkin herkistyy ja tietyt asiat alkaa tuntumaan epämukavilta ja jopa kipeiltä. Kuiva iho on yksi sellainen. Väsyneenä iho alkaa alkaa kiristämään ja kutisemaan eli siihen kosteuttamiseen kannattaa panostaa. Olo on paljon miellyttävämpi. Muista rasvata naama myös poistaessasi meikit yövuoron jälkeen.

4. Mieti tarkkaan vaatetustasi. Panosta erityisesti alusvaatteisiin. Yövuoroissa turpoaa helposti joten kannattaa funtsia mitä päällensä pistää. Ne yön tunnit käy äkkiä pitkiksi jos koko ajan on tosi epämukava olla.

5. Älä juo yövuoron aikana hiilihapollisia juomia. Maha haluaa oikeasti nukkua yöllä joten älä kiusaa sitä.

6. Tästä mainitsin jo viimeiksikin mutta haluan alleviivata vielä että jos nukkuminen on vaikeaa niin nuku suosiolla kahdessa pätkässä. Mä en tätä nykyä edes yritä posottaa yhtä putkeen vaan nukun sellaiset 3-5 tuntia, sitten heräilen ja teen normaalit aamujutut. Eli kahvia koneeseen, aamupalaa jne. Olen lasten kanssa. Jeesaan Siippaa kotihommissa sen minkä jaksan. Katselen telkkaria tai luen. Potkin Siippaa salille ja omille jutuilleen. Aika lungia puuhaa, mihinkään korkealentoiseen en taivu. Oltuani hereillä sellaisen 4-6h menen takaisin nukkumaan. Riippuu kellonajasta minkä verran saan nukuttua mutta monesti sellaisen tunnin pari lisää. Joskus en välttämättä saa unta mutta sellainen kevytkin horros jeesaa. Sitten vaan suihkuun ja takaisin töihin. Kun lopetan yövuorot niin sitten jätän nuo toiset unet kokonaan pois. Tilalle tuota ylhäällä mainittua urheilua.

7. Jaksota töissä hommia. Jos olet töissä esimerkiksi usemman yön putkeen ja pystyt vähän jaottelemaan hommia niin mieti jo etukäteen mitä teet minäkin yönä. Tee vaikka ihan ehdasti aikataulu paperille. Valvominen on paljon mielekkäämpää kun on oikeasti jotain mitä tehdä eikä vaan sitä pelkkää maanista kellon tuijottelua tasaisin väliajoin.

Hyvin usein ihmisten ensimmäinen reaktio yövuoroista jutellessa on että en kyllä ikinä pystyisi, ilman että ovat koskaan edes kokeilleet. Ja varmasti onkin olemassa heitä joille ne ei vaan sovi. Vaikka kuinka yrittäisi. Mutta silti mä uskon että yllättävän moni pystyisi. Pitää vain kokeilla ja kuulostella se oma yötyörytmi.

4 kommenttia:

  1. Mähän olen just sellanen joka sanoo "en kyllä pystyisi" yövuoroihin. Mutta sitten luen tätä ja olet justiin kirjannut ne mitkä mua siinä kiikastaisi.
    Se ihon rasvaus. Ja mukava vaatetus. Koska nää asiathan ne just kiristää herkkää pinnaa valvoessa. Ja veden juonnin lisään omalle kohdalle. Ettei kroppa oo sekasin. Tai se rasvaus kai auttaa.
    Ja sitten tuo unirytmitys. En yön valvottua saa nukuttua kuin pari tuntia. Ja siihenkin sulla on tapa toimia :) Ehkä se onnistuisi. Jos tarvitsisi.....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin joskus kun mä täällä nykyisessä duunissa aloin öitä valvomaan, sain työterv.huollosta jonkun prosyyrin missä annettiin vinkkejä yövuoroista. Mutta ne oli lähinnä sellaisia "tuuleta makuuhuone hyvin ennen nukkumista"-tasoisia mitkä mun mielestä tehdään aina ennenkuin mennään nukkumaan. Mä kaipasin konkreettisempia vinkkejä koska yövuoro ei ole sama kuin päivävuoro :) en tiedä onko näistä kenellekään mitään apua mutta onpahan itsellekin ylhäällä jos tarve tulee tarkistella.

      Yksi asia listasta kyllä unohtui. Nimittäin se että älä järkkää mitään muuta isoa sille ajalle kun teet yövuoroja. Esimerkiksi muuttaminen yövuorojen lomassa on ihan helvetin huono idea :D Terveisin nimimerkki, Kaksi kertaa yövuorojen lomassa muuttanut, jokohan tällä kertaa se olisi mennyt perille että ei muuttoa ja öitöitä päällekkäin!

      Poista
  2. Miten pitkiä yövuoroputkia teet? Muuttuuko rytmi välisssä ns. normaaliksi vai kukutko silloinkin öitä?

    Hattua nostan, mä kuulun juuri niihin, joka luulee ettei pystyisi valvomaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä valvon minimissään kaksi yötä ja maksimissaan neljä. Jotain poikkeuksiakin toki on mutta 2-4 välille ne yleensä mulla menee. Kolme yötä putkeen on aika hyvä keskiarvo. Tuntuu että näillä mun metodeilla tuo neljä yötä putkeen on ihan se maksimi millä jaksaa. Jos valvoisi enemmän niin sitten pitäisi kyllä saada nukuttuakin yövuorojen välissä paremmin.
      Mulla muuttuu yövuorojen jälkeen rytmi välissä normaaliksi koska pyrin nukkumaan yövuorojen välissä mahdollisimman vähän jotta se rytmi ei käänny. Toki senverran että jaksan tehdä töitä mutta pidän itseni tarkoituksella yövuorojen ajan vähän univelkaisena :) Tämän vuoden aikana ei ole ollut rytmin kääntämisen kanssa takaisin normaaliksi kertaakaan ongelmia. Tiedän kyllä ihmisiä joille se rytminkääntö on ongelmallista. En osaa kovin tarkkaan neuvoja antaa sen suhteen että mitä tehdä koska tosiaan mulla itsellä sitä ongelmaa ei ole ollut. Uskoisin että se unenmäärä on aika ratkaiseva tekijä. Jos nukut yövuorojen jälkeen kahdeksan tuntia putkeen niin varmasti on vaikea saada sitten se rytmi takaisin. Tosin kaikkihan eivät sitä rytmiä haluakaan kääntää vaan haluavat pitää sen yötyörytmin. Sekin on musta ihan hyvä muistaa. Ja sitten aikanaan kun meillä eletään sitä arkea että pieninkin on hoidossa niin pitää keksiä varmaan ihan uudet speksit että työvalvomisista selviää :D Nythän näitä on vielä suht helppo toteuttaa kun Siippa hoitaa kodin ja lapset...
      Täällähän mä taas olen valvomassa ;)

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?