torstai 23. huhtikuuta 2015

Viikon paras päivä

Torstaista on muodostunut mun hoitovapaan suosikkipäivä. Silloin ollaan selvitty jo neljästä arkipäivästä. Voi jo vähän tuulettaa tulevalle viikonlopulle. Nyt kun meillä on arjessa taas ihan oikeitakin viikonloppuja niin viikonpäivät rakentuu ihan toisella tapaa. Ne hahmottaakin sieltä eikä ole koko ajan ihan sekaisin että missä mennään. On viisi arkipäivää ja kaksi vapaata. Eikä sellaisia kolme töitä, yksi vapaa, kaksi yötä, kolme vapaata-sekalaisia.

Torstait alkaa aina vaihtelevasti. Mulla on silloin paasto eli juon aamulla vain kahvia. Jotenkin se tuntuu kuitenkin hyvältä, varsinkin kun pohjilla saattaa olla millainen yö tahansa. Paastotessa se ei niin haittaa vaikka olisi valvonut. Sen väsymyksen kestää toisella tavalla. Kolmosella on ihan ihme rytmit tällä hetkellä. Saattaa herätä 5.30 tai 8.30. Tai koska vaan siltä väliltä. Torstaina ei haittaa herätä puoli kuudelta. Koska tänään on viikon paras päivä. Tänään kyllä nukuttiin melkein aamuysiin. Aina parempi. Tahkosin nimittöin myöhään yöhän asti Vampyyripäiväkirjojen neloskautta loppuun.

Meidän aamut on aina aika rauhallisia. Mä inhoan aamulähtöjä, en niinkään aikaisia aamuja. Ja nyt kun ei ole pakko lähteä niin meillä vitkustellaan helposti parikin tuntia heräämisen jälkeen ennenkuin ollaan valmiita liikkumaan. Torstai on kuitenkin päivä, jonka aamuna sekä minä että Kolmas ollaan aina hyvin intona. Silloin nimittäin mennään useimmiten uimaan (paitsi tänään koska räkä). Aamupäivisin on aika vaihtelevasti porukkaa uimahalleissa mutta on ollut kertoja, kun on saatu lastenallas ihan vaan meille. Minä lillun ja kellun ja Kolmas leikkii. Sitten lämmitellään sekä tavallisessa että höyrysaunassa. Jos ollaan nukuttu aamulla suht myöhään niin käydään uinnin jälkeen vielä asukastalolla lounaalla.

Torstaille osuu myös viikosta se päivä, kun mä liikun aivan varmasti. Silloin on mun jooga. 75 minuuttia hotjoogaa nollaa kaiken, ihan aina. Aina ei tunnu hyvältä mutta koskaan ei ole kaduttanut että on mennyt. Saa nähdä kuinka kauan hotjooga tuntuu hyvältä, nyt ilmojen ollessa viileitä se kuumassa joogaaminen on ollut ihan mahtavaa. En usko että hotjooga onnistuu multa esim. kesähelteillä mutta toivonmukaan kevään ajan vielä. Jotenkin jo vähän sellainen tyhjiökin jos miettii pidemmälle. Mitä mä sitten teen torstaisin jos en hotjoogaa?

Tokalla on perjantaisin niin lyhyt koulupäivä että hänelläkin alkaa viikonloppu tavallaan jo torstaisin. Perjantaisin koululla käydään vaan kääntymässä. Ekallakin oli vielä viime jaksossa lyhyt perjantai mutta nyt vikaan jaksoon se rapsahti taas pitkäksi päiväksi. Siitä huolimatta torstai on Kaksikollekin se viikon viimeinen arkipäivä. Kun täytyy tehdä läksyt ja mennä ajoissa nukkumaan.

Torstaisin hoidetaan myös viikon kauppa. Joskus noutopalveluna, joskus itse kaupassa pyörien. On kivaa hypistellä elintarvikkeita ja makustella suussa jo viikonloppuna tehtäviä herkkuja. Vaikka nyt arkisinkin kokkaillaan aika hartaasti, viikonloppuisin panostetaan isosti. Silloin keittiössä hääritään tuntitolkulla. Haudutetaan, leivotaan ja paistetaan. On isompaa aamupalaa, päivällistä ja iltapalaa. Nyt on muutenkin jotenkin koko ajan kourallinen kuolaa suussa, kun on niin monta ruokarakkautta päällä yhtä aikaa. Torstaisin niiden toteutus osittain konkretisoituu kun pääsee tyhjentelemään tarvikkeita kaappiin.

Meillä on torstaisin saunavuoro, ja koska meidän sauna on niin myöhään, tehdään yleensä yhteinen iltapala ennen sitä. Kolmikko kun painuu aika suoriltaan saunasta nukkumaan. Tänään tosin saunotaan vajaalla miehityksellä mutta ihan aina siellä joku käy, koskaan se saunavuoro ei jää kokonaan toteutumatta. Torstai on melko kiireinen päivä yleensä, joten monesti iltapalahetki on meillä se kun istutaan yhdessä ja rauhoitutaan. Tänään tiedossa amerikkalaisia pannareita marjojen, hedelmien ja vaahterasiirapin kanssa. Ja ehkä vielä jotain ylimääräistä spessua, pitää katsoa.

Torstai alkaa tuntumaan mun mielestä jo viikonlopulta. Mun ollessa töissä eroa ei huomannut koska olin paljon viikonloppuja hommissa. Itseasiassa tällä hetkellä kotona oleminen tuntuu ihan mahtavalta eikä mulla ole mikään kiire takaisin täysipäiväiseen oravanpyörään. Aiheutin muutaman peura ajovaloissa-ilmeen töissä maanantaina kun sanoin tämän sielläkin ääneen. Mutta niin se on. Nyt tuntuu onnellisemmalta kuin pitkään aikaan. Ja erityisen hyvältä se onnellisuus tuntuu siksi, että vuoden alussa en ollut laisinkaan varma että viihtyisin vain kotona.

Jos pitää valita arkipäivistä (perjantainahan alkaa jo viikonloppu eli se ei ole kokonaan arkea) niin voikun olisi aina torstai!

2 kommenttia:

  1. Ihanaa onnentunnetta siellä. Pidä siitä kiinni!

    Mun lempipäivä on myös torstai. Se on ettiäinen jo rennosta olosta joka on ihan kulman takana. Meillä yleensä siivotaan torstaisin, jotta viikonloppuna saa vain olla. Koska nyt töissä oleilua arvostaa ihan eri tavalla kuin hoitovapaalla. Mä olen myös syntynyt torstaina, ja äiti aina sanoikin että Torstai-lapset on spessuja, toivoa täynnä. Siitä mä en tiedä, mutta paras päivä se on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pidän! Tai yritän ainakin :)

      Mä olen kanssa joskus haaveillut ja yrittänytkin sellaista säännöllistä siivouspäivää. Mutku ei. Mä inhoan siivoamista ja se on niin pakkopullaa... Siippa on meillä siivoavampi osapuoli ja sitä ärsyttää se likaisuus ja sotkuisuus roimalti mua enemmän. Se patistaa lapsiakin siivoamaan ja mä oon nyt sitten luovuttanut viestikapulan tämän asian kasvatuksen suhteen ihan mielelläni. Se on ihan totta että on kiva kun viikonloppuna saa vain olla mutta jotenkin meillä se siivoaminen tahtoo kosahtaa sinne vapaille aina. Arjet on jotenkin niin sellaista hujellusta että ei ehdi. Ja kun neliöitä on nykyään enemmän niin näkee että sekin vaikuttaa tosi paljon. Menee ihan tolkuttomasti aikaa. Ja vaikka siivoaisi usein niin silti sitä aikaa menee jotenkin muka niin paljon että sen käyttää mielummin muuhun.
      Mä en kanssa tiedä tuosta toivoa täynnä-sanonnasta mutta torstait on parhaita :) näin sunnuntaina syntyneen suustakin todettuna.

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?