maanantai 26. lokakuuta 2015

Hernekeitto

Mä olen aivan hernekeittotraumainen. Jos mun pitää nimetä joku kouluruoka tai eines-ällötys niin hernekeitto on ekojen mielleyhtymien joukossa. Paksu, vähän jo jäähtynyt, epämääräisiä kinkunpaloja sisällään pitävä moska. En tykkää että ruoasta sanotaan hyi mutta tuo ei ole mun mielestä ruokaa joten hyi! Yllättäen meidän miesväki rakastaa sitä purkkihernaria, jota kaupoista saa. Sinappia sekaan ja ne on tyytyväisiä. Monen vuoden väsytystaiston jälkeen olen onneksi saanut heidätkin luopumaan tuosta vauvan kakasta. Itsetehty hernari on nimittäin järjettömän hyvää ja myös tosi nopea tehdä! Eikä vaadi kovin ihmeitä kulinaristisiä taitoja.

Mä olen itsetehtyä hernekeittoa kehunut blogissani ennenkin, mutta olen vähän jatkojalostanut sitä aiempaa ohjetta. Alunperinhän bongasin itsetehdyn hernarin Lauran tähdestä, josta tein oman versioni, jota olen edelleen kehitellyt eteenpäin. Vaikka tämä on nopea tehdä arkenakin niin muistakaahan että sosekeittojen maku vain paranee jääkaapissa. Eli sosekeiton, tämänkin, voi tehdä etukäteen ja syödä vasta seuraavana päivänä.

Itsetehtyyn hernariin tarvitset:
800g pakasteherneitä
Yhden sipulin
2 valkosipulinkynttä
pari perunaa kuorittuna ja kuutioituna
pienen fenkolin pienittynä, voit käyttää fenkolista ihan kaiken tähän keittoon, ne tillin näköisetkin osat
oliiviöljyä
n. 8 dl valmista liemipohjaa tai 8 dl vettä + liemikuutio
yhden mozzarellapallon (mä en tiedä minkä kokoisia ne on, oisko 125g?)
tuoretta basilikaa ja minttua. Älä luista näistä, täytyy olla tuoretta, sen huomaa maussa
valkopippuria ja suolaa
limemehua

Kuori sipuli ja pilko se pieneksi. Pieni myös fenkoli. Kuullota niitä öljyssä kattilassa. Lisää jäiset herneet, kuutioidut perunat sekä liemipohja. Keittele vartin verran, kunnes perunat ja herneet ja fenkolit on pehmentyneet niin että ne on helppo soseuttaa. Nakkaa sekaan mozzarellapallo sekä tuoretta basilikaa ja minttua reilusti!! Vinkkinä muuten, aina jos johonkin täytyy laittaa tuoretta minttua niin ostakaa mielummin vahvaa minttua kuin pelkkää minttua. Jälkimmäinen ei maistu miltään. Soseuta sileäksi soseeksi. Mausta ja maistele että maut on kohdallaan. Syö ruisleivän kanssa. Nam!


EDIT Kuva lisätty myöhemmin. Kolmas hernarin kimpussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä sullon syrämmellä?