tiistai 27. lokakuuta 2015

Läpi repaleisen lokakuun

Siis mitä? Joko on lokakuun vika viikko? Aivan posketon kiire sekä töissä että himassa. Kotona onneksi työllistää pääsääntöisesti kivat jutut (meillähän loppuvuodesta 3/5 porukasta synttäröi, joita juhlitaan kaikkia tänä vuonna vähän eri voluumeilla) mutta johonkin kaikki aika taas tuntuu valuvan. Itseasiassa loppuvuosi tuntuu kaikesta kiireestä huolimatta olevan niin täynnä kaikkea kivuutta, että ei millään jaksaisi elää läpi näitä pelkkiä arkiviikkoja.

Tiistai-illat näyttää taas jonkunaikaa tältä; teetä, skonsseja ja Downton Abbey. Ja näköjään joku karjalanpiirakkakin.
Lokakuu on pitänyt sisällään paljon huonosti nukuttuja öitä. Sekä mä että Siippa ollaan selkävaivaisina. Mä en ole kahteen kuukauteen pääsääntöisesti jaksanut liikata mitään ja siitä kärsitään nyt. En tiedä kuinka isoksi sitä pitää elää ennenkuin se menee jakeluun että mun ruoto ei suvaitse mitään taukoja, ei ainakaan sellaisia joista puhutaan kuukausina. Vaikka mulla nyt sinänsä on paljon vapaapäiviä niin Kolmashan pyörii mukana. Mä en niin vaan pääse menemään ja liikkumaan. Lisäksi vapaapäivinä on ollut jos mitä asioiden hoitoa ja hammaslääkäreitä ja optikoita niin ei tässä nyt vaan ole joutanut. Siis kärsin kärsin. Oman selkäsäryn lisäksi on valvottanut Kolmosen satunnaiset yökauhuilut. Jotka onneksi ei nyt ole olleet ihan samoissa mittaluokissa kuin keväällä.

Tänä vuonna syksykään ei oo tuntunut niin perseilyltä kuin aiempina vuosina. Johtuen ehkä pitkälti siitä että nyt on ollut sellainen syksy, millainen syksyn mun mielestä pitääkin olla. Kuivaa, lämmintä, paljon värejä, aurinkoakin välillä. Taisin mainitakin jo aiemmin että oon seonnut hilloamisesta. Säilöisin about kaiken. Kakarat, lähinnä Kaksikko, ei ole yhtään innostuneita tästä. Mä olin jo niin suunnitellut miten nyt loppuu meillä hillojen ja marmeladien osto mutta teinit on sitä mieltä että ei käy. En tajua koska ne kuitenkin tykkää noista mitä mä oon tehnyt.

Syksy on tarjonnut huikeita värejä suoraan olkkarin
sohvalle. Harmi etten älynnyt ottaa kuvia
esim. pari viikkoa sitten. Kuvitelkaa
tähän ainakin oranssia, punaista ja
keltaista
Keittiöstä vielä vähän näkyy väriä
























Vapaapäivät Kolmosen, ja tietty muidenkin lasten kanssa, on kivoja mutta voi elämä miten mua risoo tyypin syömiset tällä hetkellä. Kolmas kyllä syö ja pääsääntöisesti hyvin, uteliaasti ja monipuolisesti. Mutta voi vittu kun se istuu helposti pöydässä tunninkin. Haaveilee ja karkaa välillä touhuamaan ja tekemään ties mitä. Meillä kyllä saa hei syödä omaa tahtia mutta joku roti tuossakin. Aamupalat se venyttää helposti puolitoistatuntisiksi. Harvoin meillä mikään kiire mihinkään on mutta onpahan vaan ärsyttävää.

Pakko muuten tuoda täälläkin ilmi eräs seikka, jota olen joutunut myöntämään noille irl-kavereillekin.. Nimittäin meillä on ollut oikeastaan koko syksyn vaihe, jossa teinit on helppoja ja ihania ja mahtavia ja uhmaikäinen sitten taas se "kamalin" lapsi. En tiedä teistä mutta mä olen ainakin aina törmännyt niihin "oota vaan kun se on teini"-heittoihin, jos on itse sattunut urputtamaan jotain pikkulapsen kehitysvaihetta. Ja varmaan olen tuontyyppisiin fraaseihin sortunut ihan itsekin! No sanottakoon nyt kuulkaa että ei se teini-ikä välttämättä ole se pahin ja haastavin. Siellä on varmasti ne omat ja erilaiset juttunsa mutta ei ne välttämättä ole vanhemman näkövinkkelistä sellaisia, jotka kysyy eniten. Ainakin meillä on ollut nyt näin. En mä tiedä onko tämä mikään lohduke mutta jos nyt suoraan vedän kaikki kolme lasta riviin ja törkeästi vertailen, niin ei Kaksikon uhma ollut lähimainkaan tuota tasoa mitä Kolmosella se on nyt. Uhmaikäinen on todella, todella, todella haastava kaikin puolin, teinien kanssa ei taas ole ollut moneen aikaan oloa ettäkö ei selvittäisi tai osattaisi. Nyt kun sanon näin niin niistä jompi kumpi kömpii saletisti kännissä Halloweenina kotiin....

Toki paljon vaikuttaa kaikkien osapuolien luonteet ja muut härpättimet. Meillä esimerkiksi Kolmosella on ihan selviä Aurinkokuninkaan piirteitä. Jos joku ei anna periksi niin hän lampsii seuraavan luo ja yrittää uudestaan. Hän ymmärtää kyllä olevansa se pienin ja jonka kanssa on vähän eri jutut kuin isompien kanssa. Ihan mahdotontahan näille on pitää täysin samat jutut ja kuviot, kun ikäeroa on välissä 10 ja 12 vuotta. Ei kolmevuotiaalta voi vaatia ihan samoja juttuja. Ja kolmevuotias on huomannut sen itsekin ja hyväksikäyttää tätä törkeästi. Noh, se kasvaa koko ajan ja vaatimustaso nousee... Tosin toivon että siihen mennessä täällä oppii muutkin pitämään kiinni sovituista seikoista! Musta tuntuu edelleenkin välillä että mä olen ainoa joka pitää kuria tuolle pätkälle. Tämäkin on muuten hassu seikka. On tosi hankala vetää suuntaviivoja sille, mitä kasvatuksellisia seikkoja isoilta veljiltä voi vaatia. He kun ovat kuitenkin sisaruksia Kolmoselle, eivät vanhempia. Tätä voisin koittaa joskus pohtia oman postauksen verran...

Mä olen aivan koukussa Croissants aux amandesiin. 
Nyt kun palkkapäiviä alkaa olla takana useampi (viisi jos oikein laskin), ihmetyttää isommin ja isommin että miten me pärjättiin taloudellisesti hoitovapaalla. Täällä kuitenkin hoitovapailtiin puolin ja toisin yhteensä kaksi vuotta. Toki kaikesta aina selviää ja ratkaisuja kykenee keksimään yllättävän moneenkin seikkaan (mä olen velho tekemään ruokaa mistä vaan ja Siippa taas osaa venyttää penniä) mutta kyllä vaan silti jaksaa ihmetyttää joka tilipäivä että miten paljon sitä rahaa oikeasti jää. Mä olen kuitenkin tässä lyhentänyt nyt aika reilulla kädellä velkoja ym. pois ja silti vaan tilillä makaa käteistä. Ehkä mä loppuvuoteen mennessä totun tähän ja lakkaan hämmästelemästä. Ja heiheihei mä olen saanut säästettyäkin jo hirmuisen hyvän summan rahaa! Josta aasinsiltana kyselisinkin matkavinkkejä. Me ei olla reissattu kolmeen vuoteen mutta nyt haluttaisiin tehdä isojen poikien kanssa keväällä joku kaupunkireissu. Mitä kautta matkoja (lähinnä siis lennot ja majoitus) kannattaisi tsekata? Ne omat reitit, mitä aiemmin käytin, tarjosi vain järjettömän hintavia vaihtoehtoja. Kannattaako jättää touhu viime tinkaan ja satsata äkkilähtöihin? Tekeekö matkamessuilta mitään löytöjä? Kertokaa kaikki tärpit mitkä nyt kannattaisi hyödyntää! Ei olla vielä just nyt heti varaamassa mitään mutta huvittaisi pikkuhiljaa alkaa tutkailemaan ja vertailemaan....

Rahakkaamman elämän myötä on ollut taas kiva kaivaa sitä omaa itseäänkin enempi esille. Pistin parit itseä kiinnostavat lehdet tilaukseen (juuri kun pääsin lehtimyyjistä eroon sitkeällä kolmen vuoden "oon hoitovapaalla, ei oo rahaa"-vakuutteluilla) ja joka viikko tulee selailtua keikkatarjontaa. Lippuja on tullut hankittua jo muutamallekin keikalle. Lisäksi ainakin Talvisirkukseen täytyy päästä, pariin raflaan olisi kiva mennä syömään kunnolla ja pitkällä kaavalla ja joku liikuntaan liittyvä kulttuuripläjäys kiinnostaisi kanssa.

Kirjamessuilla ja Ruokamessuillakin tuli käytyä. Viinimessut jouduin skippaamaan ajanpuutteen vuoksi, halusin panostaa mielummin ajan kanssa noihin kahteen ed. mainittuun. Kirjamessuilla touhu pysyi aika kivasti lapasessa, tein löytöjä mutta en kotiutunut perinteisesti minkään Joulupukin säkin kokoisen kirjakassin kanssa. Kiertelin tarkemmin lähinnä divareita ja keskityin kuuntelemaan haastiksia. Bongasin kavereita, osa oli messuilla töissä ja osa muuten vaan kiertelemässä.
Ruokamessuilla sensijaan meinasi fillari karata pahemman kerran mutta tein onneksi sitten kuitenkin vain hyviä löytöjä. Muutama juttu jäi kismittämään mutta onneksi näitä ruokatouhuja on koko loppuvuosi täynnä. Koska kohta on joulu!

Ruokamessujen löytöjä. Aivan ä-lyt-tö-män hyvää!
Joulusuklaiden ilmestyttyä kauppojen hyllyille (jes!!!!!!), aloin odottamaan joululomaa ihan tosissaan. Tänä vuonna kaikki lapset on kotona ja toivonmukaan paremmassa hapessa kuin vuosi sitten. Haluan että tänä vuonna syödään hyvin ja paljon ja kaikkea ihanaa (as always) mutta en halua että kaikki aika menee keittiössä. Kohta saa varmaan aloittaa perinteisen kinauksen kotona että onko meillä kinkkua vai ei (mä yleensä voitan tämän eli ei ole kinkkua) ja muutenkin funtsimaan että mitä me syötäisiin. Kyllä, lokakuussa! Muistan että vuosi sitten lupailin kehitellä täydellisen jouluhalon, sen työstö alkaa piakkoin. Että PING Elsa-Aalia! Joulun suhteen aloin myös jo kartottamaan ensiluokkaista lomalukemistoa. En halua että arvokasta lomailua menee hukkaan ainakaan paskoilla kirjoilla.

kuva täältä
Kuun vaihtumisen myötä vetelee Lokakuun ruokahaastekin viimeisiään. Alkuperäinen tahohan lopetti oman jauhelihattoman lokakuunsa muutaman päivän jälkeen ja olen koko kuun pyöritellyt mielessä että postaanko asiasta jotain vai en. Päädyin siihen että en, totean vaan että Lihaton lokakuu on saanut joka vuosi osakseen myös kritiikkiä. Ihan joka vuosi. Siksi se on mun mielestä tosi huono syy luovuttaa kesken kaiken.
Jännitin vähän etukäteen että mitenkä jaksan postata joka päivä jotain mutta ihan hyvin tämä meni. Ei tehnyt tiukkaa. Nyt viimeisellä viikolla on pikkasen motivaatio hukassa lähinnä siksi, että materiaalia olisi vielä niin paljon ja en tiedä mitä tähän viimeisille päiville rykäisisi. Saa nähdä riittääkö ensi vuonna paukkuja vastaavaan, tänä vuonna sain ainakin tosi kivaa palautetta asiasta eli kiitos siitä :) Tuntuu kivalta että oon antanut inspiraatiota keittiöihin ja ruokapöytiin!

Kuulumisia ja asiaa löytyisi älyttömästi lisääkin mutta tämä postaus venyisi taas ihan mahdottomiin mittaluokkiin jos jatkan. Koitetaanpa siis saada aikaiseksi toinen kuulumisrykäisy tälle viikolle!


Lämpöä koteihin! Mulla tuoksuu täällä juuri mausteinen kaneli, joka antaa energiaa ja virtaa kylmänä päivänä
(Pitäis varmaan joskus tyhjentää tuo teline...)

3 kommenttia:

  1. (Kommentoi koneella Elina!) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin.. tuliko kukaan halloweeninä kännissä kotiin?! :)

      Ja voin vain kuvitella tuon tilanteen, että sitä rahaa onkin sitten enemmän kuin osaa käyttää. Samaa olen pohtinut, että mitäs ihmettä, kun nämä lapset kasvaa ja molemmat menee palkkatöihin. Pitääkö koittaa asuntolaina maksaa triplaten pois? Ostaako osakkeita? :D Ja siis vaikka pääsisin nyt vain tilastotietelijöiden keskipalkoille 2500 euron kanssa, niin silti se olisi nykytilanteeseen luksus.

      Onkos monondo tuttu? Fb:n lentodiilit-sivu?

      Poista
    2. Hahaa mä en tiedä :D olin töissä :P Mähän ihan oikeasti välillä haistelen noita lapsia kun ne tulee esim. yökylästä tms. Siis vaivihkaa toki :D

      Hei osakkeita! Vielä kun ymmärtäisi niistä jotain niin sinnehän sitä voisi työntää kaikki ylimääräiset rahat. Tai hankkia vaikka veneen! Oon kuullut että ne vie kyllä tasan kaikki rahat mitkä vaan irtoaa.

      Ei oo muuten momondo eikä lentodiilit tuttu. Pitääpä perehtyä, kiitos vinkistä :D

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?