lauantai 27. helmikuuta 2016

Keittiön lempparituoksut

Maailmanlopun miesflunssa iski kesken yövuorojen. Kunnolla se jyräsi poskionteloihini vapaiden alettua ja tulipahan taas huomattua miten kamalaa olisi, jos ei pystyisi haistamaan mitään. Jos syystä tai toisesta hajuaisti puuttuisi kokonaan.

Mä en ole näköjään blogin puolelle saanut moneen aikaan tuotettua mitään ruokajuttuja. Instagramia olen sensijaan piinannut kyökkimme tuotoksilla sitäkin enemmän. Muutama ruokapostaus on mietinnässä, saa nähdä saisinko ne toteutettuakin. Tämän väliaikaisesti kadonneen hajuaistini myötä teki mieli kirjoitella keittiön lempparituoksuista. Mulle nimittäin ruoan tuoksu on vähintään yhtä tärkeä juttu, kuin ruoan ulkonäkö ja makukin on.

Tiesittekö että hajuaistin synnyttämät muistot pysyvät muistissamme kaikista pisimpään! Erilaiset tuoksut voi herättää meissä muistoja ja muistikuvia jopa vuosikymmenien jälkeen. Mä olen huomannut että osa mun lempparituoksuista on juuri tuollaisia. Se muistojälki on jäänyt johonkin sopukoihin jo lapsena ja se tuoksu herättää mussa mukavia muistoja.


No millaiset tuoksut mua sitten eniten hellii? Äkkiseltään tuli mieleen nämä.

Fenkoli
Tämä tuoksu toimii kuivattunakin mutta tuoreen fenkolin tuoksu on jotain sellaista, mihin tekisi mieli sukeltaa. Raikas ja pehmeä ja herkullinen. Fenkoli on niin hyvää ihan kaikessa. Kalan kanssa ja salaatissa tai vaikka keitossa. Erityisen hyvä makupari se on ruoissa, joihin voi lorauttaa sekaan myös vähän valkkaria. Fenkolia voi syödä miten vaan, toimii raakana, paistettuna tai haudutettuna. Maistuu liha-, kala-, että kasvisruoissa. Harmi vaan että kotimaisella fenkolilla on melkoisen lyhyt satokausi. Aina silloin tällöin turmelen ekologista jalanjälkeäni ja ostan ulkomaista fenkolia. Mutta vain silloin, kun fenkolin himo iskee ylivoimaiseksi.

Kardemumma
Jos mun pitäisi nivoa oma lapsuus yhteen tuoksuun, niin se olisi ehdottomasti pulla. Ja pullassa kardemumma. En voi ymmärtää ihmisiä jotka ei tykkää kardemummasta. Pulla ei ole pullaa ilman sitä! Kardemummaa kannattaa kokeilla myös ruoassa, eritoten nepalilaiset tai intialaiset ruoat on aika muikeita kardemummalla maustettuna. Viime kesänä heitin sitä myös hilloon ja joka kerta, kun tuota on ollut tarjolla, joku on kysynyt että hei mikä täällä maistuu, onpa jännän hyvää. Kardemummahan se!

Minttu
Mun keittiöpuutarhassa kasvaa minttua ympäri vuoden. Kesällä nostan yrtit partsille ja syksyllä ne siirtyy taas takaisin sisälle. Muut yrtit on vaihdettu uusiin aina silloin tällöin, mutta sama minttupuska on tuottanut sitkeästi meille satoa jo lähes kolme vuotta. Aina välillä näyttää että se kuolee mutta sitten taas tapahtuu jotain ja minttu virkoaa. Oon antanut itseni ymmärtää, että luonnossa kasvava minttu on tosi sitkeä ja pikemminkin meinaa jyrätä muut kasvit alleen. Ehkä se tuon ominaisuuden takia selviää niin hyvin mun ainiin näitä pitäisi varmaan kastellakin-hetkistä kuin myös oho, kato yöpakkasia, pitääpä nostaa yrtit sisälle-tapauksista. Tuoreet yrtit tuoksuu mun mielestä muuten ylipäätään ihan mielettömän hyvältä.
Kannattaa aina ostaa vahvaa minttua. Se tavallinen minttupuska tuottaa tosi miedonmakuisia lehtiä ja jos minttua johonkin laittaa niin täytyy sen maistuakin. Mojiton lisäksi minttu toimii erilaisissa salaateissa tosi hyvin. Ja on myös tosi muikea makupari mansikalle tai vesimelonille.

Lime
Mä voisin halkoa limeä ihan vaan sentakia, että voisin haistella sitä ihanaa tuoksua. Mä olen justiinsa niitä tyyppejä, jotka nuuhkii maanisesti käsiään sen jälkeen, kun on käsitellyt limeä. Lime toimii makunsa puolesta monessa, mä pusken sitä kaikkeen missä on myös avokadoa. Ne tukee mun mielestä makunsa puolesta toisiaan ja lisäksi lime pitää huolen siitä että avokado ei pääse tummumaan liian pian.

Inkivääri
Rakastan!!! Inkiväärinkin käsittelyn jälkeen nuuhkin sormiani maanisesti. Kokeile laittaa smoothien sekaan sormenpään kokoinen pala. Ihan ässä makupari esimerkiksi mustikan kanssa. Ja hyvää myös kasviskeitoissa.

Kaalilaatikko
Mä en sinänsä varsinaisesti tykkää muuten kaalin hajusta, mutta uunissa muhiva kaalilaatikko on ihanan tuoksuista. En tiedä mikä sen tekee. Kaalin, sipulin ja porkkanan kombo kenties? Tai se, että pidän kaalilaatikkoa täysin rakkausruokana ja se on ehdottomasti yksi ihanimmista valmistuvan ruoan tuoksuista mitä tiedän. Ei uskoisi että se on mun vanhoja kouluruokainhokkeja.

Punaviini
Punkkuhan on lasista peräisinkin aivan ihanaa, mutta se varsinainen punaviinin tuoksu pääsee oikeuksiinsa vasta ruoissa. Eritoten pataruoissa. Voi jumankauta!! Aina kun valmistumassa on ruokaa joka muhii punaviinissä, tekisi mieli hakea lusikka siinä vaiheessa kun tuoksu alkaa leijailemaan ja mennä vähän maistelemaan.. Punaviinihän toimii lihan kanssa erityisen hyvin, sekä ruokajuomana että kastikepohjana. Älä unohda valkosipulia ja rosmariinia jos tarjolla on myös punkkua, ne tukee toistensa makua erityisen hyvin.

Savupaprika
Kuivattu savupaprika maistuu hyvältä, mutta sen tuoksu on se joka on aivan järjetön. Kannattaa ostaa välillä tavallisen paprikamausteen sijaan savupaprikaa. Sen aromi erilaisissa ruoissa on aivan mieletön. Antaa mukavan twistin kaikkiin tomaattipohjaisiin ruokiin, kuten vaikka pizza- tai pastakastikkeet. Semmoisen lämpimän maun ja tuoksun. Savuruokien inhoajien ei tarvitse kuitenkaan hätkyä ja hylkiä savupaprikaa, se ei maistu samalla tavalla savulta kuin esimerkiksi savujuusto.

Nyt mä menen keittämään vihreää teetä lääkkeeksi. Hajuaistin puuttuminen onkin ihan paikallaan kun mukissa on vihreää teetä, se nimittäin haisee musta aivan kamalalle.

2 kommenttia:

  1. Meillä on yllättävän samat hajumieltymykset. Ja inhot - vihreä tee haisee musta tosi usein vanhalle kalalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on hyvä maku ;) Musta tuntuu että mä oikeastaan rakastan kaikkia keittiön tuoksuja eli siinä mielessä tämä oli ihan turha postaus :D
      Vihreä tee haisee mun mielestä homeiselle sammaleelle. Tai jollekin sellaiselle. Yök!! Oon koittanut pistää sitä smoothien sekaan ja milloin mihinkin, kun se nyt on muka niin terveellistä mutta aina se maku puskee läpi.

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?