perjantai 15. heinäkuuta 2016

Mikä sää?? Mikä kesä???

Noniin, jokohan taudit olisi suurinpiirtein tauteiltu. Meidän lapsivapaat meni tosiaan nyt enempi vähempi sairastaessa. Tauti oli tosi ankea ja eritoten mut se veti pariksi päiväksi täysin petiin. Siippa tokeni puolessa vuorokaudessa, kuten myös Toka ja Kolmas silloin kun sairastivat. Mä sitten sairastin koko miesväenkin taudit, olo ei ole vieläkään ihan täysin normaali. Parina aamuna oon ollu jo ihan muina taudintaltuttajina että jes, nyt tänne kaikki maailman aamupalat ja kahvit ja suunnitellut lenkkejä ja ties mitä menoja. Mutta sitten muutaman lusikallisen jälkeen on joutunut luovuttamaan ja toteamaan että komento takas. Koska tämä loppuu??

Ihan perseestä (pun intended) kun ruoasta ei pysty yhtään nauttimaan. Pakko on tietty syödä mutta nälkä puuttuu sekä se hyvä olo, joka syömisestä tulee. Nythän olisi vielä kaikki mahdolliset satokaudet syötävänä. Me ja eritoten mä ollaan oltu melko terveinä tämä vuosi mutta nyt kyllä nurisen ihan aiheesta, tämä on kohtuutonta!!!

Oksennustaudit on siitäkin kurjia omalla kohdalla, että mulla on silloin tapana pyörtyä kun kroppa on mennyt taudin aikana riittävästi shokkiin. Niin tälläkin kertaa. Sillä seurauksella että toisella ohimolla on komea patti, kumpikin polvi on mustelmilla ja hartia mäsänä. Onneksi nyt tällä kertaa taju meni kun olin istuallani, erään kerran pyörryin seisaaltani ja siinä tulikin sitten jo vähän hevimpää vammaa. Mutta, näppärä on siinä oksennellessa miettiä että onko tämä nyt tautia vai aivotärähdystä. Ehkä tämä riittää näistä yksityiskohdista. Voiton puolella toivon mukaan jo ollaan.

Vaikka meidän aktiviteetit lapsivapaalla nyt kutistui tosi minimiin (ellei kimpassa pötköttelyä kylppärin lattialla lasketa sellaiseksi), niin jotain pientä toteutettiin. Siippa bongasi jokunen aika sitten että Youtubesta löytyy äänentoistollisesti suht hyvälaatuinen tallenne taannoisesta Queenin Tallinnan keikasta, jossa mekin siis oltiin. Se on kuvattu vähän eri puolelta kuin mistä me se katseltiin, joten ajateltiin etukäteen että ihmetellään keikka ja tyhjennetään samalla baarikaappia. Se kun on melkoisen täynnä edelleen meidän kummankin 35v juhlien jäljiltä, kiitos ystävien jotka sen täytti. No baarikaappi nyt pysyi kiinni kun yllätys yllätys, ei oikein maistunut Gambina tai mikään muukaan kaappiin ilmestynyt. Siippa kyllä hurjasteli ja joi yhden kaljan. Mutta keikka katseltiin, mä tosin taisin välillä vähän torkahtaa.

Arvatkaa mitä!! Mun Eka tulee viikonlopuksi kotiin. Puolet kesätyöpestistä on taputeltu ja tyyppi saadaan pariksi päiväksi kotoilemaan. Veikkaan että hirveästi ei jannusta irti mitään saada ja varmaan se hautautuu omaan huoneeseen koko ajaksi mutta silti, onpahan kotona. Mulla on aina ollut tosi ristiriitaiset fiilikset noista nuorten kesätöistä. Johtuen ihan siis noista omista nuoristani. Sekä Eka että Toka on kumpikin kesäisin selvästi loman ja levon tarpeessa ja mä olenkin siksi priorisoinut kesän lepäämiselle. Ja ehdasti lomailulle heidän kohdallaan. Ei ole ollut pakko mennä töihin. Okei, ehkä tuommoinen Ekan ikäinen on jo kesätöihin valmis, varsinkin kun aloite koko touhuun tuli nuorelta itseltään. Mutta mun on pakko myöntää että en ole koskaan osannut arvostaa kovin korkealle näitä minä olen ollut kesätöissä jo 13-vuotiaasta tyyppisiä heittoja. Tai ainakaan en osaa niitä pitää kovinkaan ihmeellisinä meriitteinä nyt kun vertaan nimenomaan noihin omiin nuoriini. Jotka onneksi ovat olleet siinä asemassa että ovat saaneet levätä ja lomailla, eikä ole ollut pakko mennä töihin.

Lomaa on vielä siis semmoiset kolme ja puoli viikkoa jäljellä. Toka on vielä ensi viikon ilonamme, sitten me ollaan viikko kolmisin Siipan ja Kolmosen kanssa ja sitten tulee Eka kotiin. Ensi viikoksi olisi toiveissa joku äkkilähtö jonnekin mutta voi jumaleissön mitä säätöä tämä nyt taas on. Aikahaarukka kun on melko rajallinen ja budjetti se vasta tiukkarajainen onkin. Tai itseasiassa mun mielestä meillä on aika löysä budjetti, mutta sanotaanko näin että yritetään pitää joku järki siinä mitä suostutaan maksamaan. Tällä hetkellä ei löydy kuin aivan poskettoman hintaisia reissuja. Siippa on yleensä hemmetin hyvä näissä reissukuvioissa joten taidan suosiolla delegoida sille etsimisen ja itse sitten vaan työntää kesälomarahat matkakustannuksiin. Ekankin kanssa olisi kiva tehdä joku pieni reissu mutta tyypillä on se Assemblynsä siinä ja varmaan ties mitä jo sovittuna. Se kun todennäköisesti yrittää elää kuukauden poissaolonsa siinä vikalla lomaviikollaan.

Tänään ajateltiin katsella Independence Day. Se -96 versio siis. Ja viikonlopuna käypästä teatterissa katsomassa se uusi, nämä kelit kun nyt on mallia lokakuu. Mä harvemmin jaksan näistä lomajutuista stressata mutta nyt rupee oikeasti tää kökön kelin kesä jo vähän kiristämään. Ei tarvitse olla hellettä mutta jos edes poutaa?

Nyt meen vielä selailee noita reissuja ja itkemään snäppiin.


3 kommenttia:

  1. Vatsataudin ovat todella ikäviä ja se on suorastaan kohtuutonta että sellainen osuu lapsivapaalle :(

    Minä olen ollut itse nuoresta kesätöissä, sain kevyitä toimistotöitä. Olin samassa paikassa 4 kesää ja opin paljon. En tosin usko, että samanlaisia mahdollisuuksia aukeaa omille lapsilleni. Jos aukeaa, niin minusta on hyvä oppia töiden tekemistä jo nuorena. Tosin niin, että aikaa jää lomailulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä pääsin siitä aika äkkiä yli että lapsivapaat meni kipeänä, mutta se ketutti eniten että koko eka lomaviikko meni sairastaessa.

      Mä peilaan nämä työasiat puhtaasti omien lasteni kautta. Toki on olemassa nuoria, jotka on kypsempiä ja valmiimpia jo aiemmin. Nämä mun on saaneet kasvaa ja olla rauhassa hyvin lapsenomaisia ja kasvu ja kehitys on tapahtunut luonnollisesti omaa tahtiaan. Meillä on onneksi ollut se tilanne että nuorten ei ole ollut pakko mennä kesätöihin siksi, että meillä ei esimerkiksi ole rahaa. Eka olisi halunnut kesätöihin jo kaksi vuotta sitten, mutta hän ei todellakaan olisi ollut siihen valmis. Joo tottakai töiden tekemistä on hyvä oppia nuorena, mutta kyllä mun mielestä pitää olla tiettyjä valmiuksia sitten siihen työntekoon. Pelkkä "töitä on hyvä oppia tekemään nuorena" ei mun mielestä ole kovin kantava ajatus. Jotta se oppi ja muu ei tule "väkisin" vaan että se mieli on riittävän valmis vastaanottamaan. Ja sitä näillä mun naperoilla ei ole ollut. Eka alkaa olla nyt riittävän kypsä mieleltään, Toka ei vielä. Eli tätä mä ajoin oikeastaan takaa sillä, kun sanon että suhtaudun varauksella siihen että puhutaan että olen ollut töissä sen-ja-sen ikäisestä. Jos on ollut pakko mennä niin silloin tilanne on eri ja se on musta sitten jo ihan eri keskustelukin.

      Lisäksi toinen syy, joka on mulle kielinyt että Eka ei ole ollut aiemmin kypsä työnteolle, on se miten ronkeli hän on ollut sen suhteen mitä työtä "suostuisi" tekemään. Musta se on tärkeä seikka myös nuoren tajuta että pelkällä peruskoulupohjalla ja alaikäisenä ei voi olettaa pääsevänsä ihan mihin tahansa hommiin. Lisäksi musta nuoren on hyvä ymmärtää myös se, että tulevaisuuden kannalta se voi olla ihan hyväkin että sieltä cv:stä löytyy myös niitä "paskaduuneja". Että kun vielä asuu himassa ja käytännössä saa kaiken elannon ym. vanhemmilta ja ei joudu sitä työtä tekemään pelkästään rahan takia, on hyvä miettiä sitä työntekoa myös kokemuksen ja tulevaisuuden kannalta. Mutta nää on juttuja joita mäkään en oikeasti ollut ajatellut ennenkuin vasta sitten, kun omat lapset alkoi olla senikäisiä että ne alkoi puhumaan kesätöistä. Nämä omatkin ajatukset syveni keskustelujen pohjalta omien lasten kanssa ja sen suhteen, kun huomasi miten naiivi näkökanta heillä vielä on koko työelämästä. Eipä näitä osaa ajatellakaan sen ihmeemmin ennenkuin ne on ajankohtaisia juttuja.

      Poista
  2. Vatsataudin ovat todella ikäviä ja se on suorastaan kohtuutonta että sellainen osuu lapsivapaalle :(

    Minä olen ollut itse nuoresta kesätöissä, sain kevyitä toimistotöitä. Olin samassa paikassa 4 kesää ja opin paljon. En tosin usko, että samanlaisia mahdollisuuksia aukeaa omille lapsilleni. Jos aukeaa, niin minusta on hyvä oppia töiden tekemistä jo nuorena. Tosin niin, että aikaa jää lomailulle.

    VastaaPoista

Mitä sullon syrämmellä?