sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Avokadopizza

Mä rakastan pizzaa. Erityisesti itsetehtyä pizzaa. Viime talven ehdottomaksi herkuksi osoittautui avokadopizza, jota tuli tehtyä pitkään varmaan kerran viikossa. Sitten avokadot muuttui kumimaiseksi ja hommaan tuli taukoa. Nyt myynnissä olevat avokadot alkaa taas olla ihanan kermaisia ja mehukkaita, joten avokadopizzaa on varmasti tiedossa lähiaikoina. Ja ehdottomasti se ansaitsee paikkansa myös lihattomassa lokakuussa.

Tämän voisi myös tehdä gluteenittomana tekemällä pizzapohjan kukkakaalista tai kananmunista (googlaa!). Vegaanisenkin tästä saa vaihtamalla juuston kasviperäiseksi, tai tiputtamalla sen kokonaan pois. Laitan ohjeen nyt kuitenkin sellaisena, kuin meillä se tehdään. Ennen sitä sanon vielä sen, että yleensä meillä kuorrutetaan pizzat reilulla juustoraastekerroksella. Tähän pizzaan ei raastettua juustoa kuitenkaan tule yhtään ja mulle oli todella iloinen yllätys, miten hyvää pizza voi olla ilman sitä juustokerrostakin. 

Kahteen avokadopizzaan tarvitset:
pizzataikinan kahteen pizzapohjaan (ohje taikinaan ja esipaistoon esim. täällä)
desin pestokastiketta (ei väliä onko punaista vai vihreää, kumpikin käy) tai tapenadea. Jos käytät tapenadea, niin laita valmiin pizzan päälle sitten reilusti tuoretta basilikaa
maun mukaan fetaa tai vuohenjuustoa (jos muistatte inhoni vuohenjuustoa kohtaan, mä korvaan sen aina fetalla)
6 rkl silputtuja aurinkokuivattuja tomaatteja ja vähän sitä öljyä, jossa tomaatit lilluu
ohuiksi renkaiksi viipaloitua punasipulia maun mukaan
yhden avokadon
pippuria
pinjansiemeniä

Tee pizzapohjat ohjeen mukaan ja esipaista ne.

Jätä uuni 225 asteeseen. Levitä esipaistettujen pizzapohjien päälle pesto tai tapenade ohueksi kerrokseksi. Eritoten tapenadea ei kannata laittaa liikaa. Ripottele paloina feta tai vuohenjuusto pizzapohjien päälle. Lisää aurinkokuivatut tomaatit ja sipuli. Valuta lusikalla pinnan päälle muutama tippa aurinkokuivattujen tomaattien öljyä, tekee kivasti rapeutta. Lisää lopuksi pinjansiemenet. Paista pizzat kypsäksi, n. 10-12 min. Valmista on kun reunat on saaneet kypsät ja feta saanut vähän väriä. 

Halkaise avokado pituussuunnassa. Poista siemen ja leikkaa hedelmä kuoressa n. sentin viipaleiksi. Levitä siivut kypsien pizzojen päälle. Laita päälle myös pippuria ja tuoretta basilikaa, jos sitä käytät. Ja eikun syömään!


4 kommenttia:

  1. Tämänkin kuulostaa niin herkulliselta.

    VastaaPoista
  2. Tällaisten ohjeiden äärellä sitä kiroaa avokadoallergiaansa. Jos nyt muutenkin, kaupan vihannestiskilläkin. Herkulta kuulostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Avokadoallergia on kyllä ehkä epäreiluinta mitä voi olla. Mutta älä anna sen haitata, korvaa jollakin? Tuoreilla tomaateilla, artisokan sydämillä, mistä nyt satut tykkäämään :)

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?