sunnuntai 4. maaliskuuta 2018

Itsetehty inkiväärishotti

Mikä on nyt hei tämä ydintalvi? Holotna alkaisi pikkuhiljaa riittämään, mä olen ainakin aivan valmis vastaanottamaan kevään. Ongelmaksi meinaa käydä nyt myös se, että mulla ei ole enää yhtäkään ehjää talvitakkia enkä todellakaan haluaisi käyttää yhtäkään kopeekkaa tässä vaiheessa vuotta talviaiheisiin asioihin.

Maailmanlopun pakkasten lisäksi nyt tuntuu mylläävän vähän yksi jos toinenkin tauti. Omassa lähipiirissä kausi-influenssat on ajaneet väkeä tosi kehnoonkin kuntoon. Puhumattakaan sitten vähän miedommista tautiturnajaisista. Mä otin pöpöjen väistelyssä kovat keinot käyttöön heti joulun jälkeen.

Joskus viime talvena alkoi ainakin somessa vilkkumaan inkiväärishotteja osana flunssan torjumista. Muutamakin mehubaari tuntuu moisia myyvän. Nestemäistä inkivääriä näkyy kaupan hyllyilläkin, mutta pullossa näkyy olevan katteet sen verran kohdillaan että en ole viitsinyt kovin montaa putelia kotiin kantaa. Mä olen kuitenkin aivan koukussa tuohon litkuun, rakastan sitä poltetta mikä suuhun pamahtaa, kun aamulla ensimmäisenä ottaa yhden inkiväärishotin. Melko terveenäkin meillä on pysytty, en tiedä kuinka paljon siitä nyt voi kiittää inkivääriä mutta tuskinpa tuosta haittaakaan on.

Inkiväärillähän on muitakin terveysvaikutuksia ihan reippaasti. Vastustuskyvyn vahvistamisen lisäksi se laskee korkeita kolesteroliarvoja ja ylipäätään pitää verenpainetta aisoissa. Inkivääri buustaa ruoansulatusta ja ehkäisee närästystä (joka mulla meinaa välillä olla ongelmana, koska esimerkiksi tähän vuoden aikaan eläisin happamilla hedelmillä). Suurin syy miksi mä olen ottanut inkiväärishotit päivittäiseen käyttöön on kuitenkin hormonaaliset seikat. Inkiväärin pitäisi nimittäin tuoda helpotusta myös kuukautisvaivoihin. Mun täytyy sanoa, että mitään kovin radikaalia eroa en ole huomannut, mutta sen sijaan sormien nivelongelmat on vähentyneet. Sormet ei tunnu enää niin "jäykiltä". Tutkimukset myös väittävät, että inkivääri jeesaisi painopudotuksessa ja -hallinnassa. En osaa sanoa, kun en ole kumpaakaan harrastanut tässä lähiaikoina.

Mä aloitin aamuni muutama vuosi sitten aina huoneenlämpöisellä sitruunamehulla. Se herätti kivasti, mutta mä aloin kärsimään todella kovasta närästyksestä muutaman kuukauden käytön jälkeen. Inkiväärishotti taasen ei ole tehnyt mitään oloja tai ongelmia. Tässäkin on mukana sitruunaa, mutta sitä on niin vähän että tosiaan mulla se ei ole ainakaan vaivannut.

Jokatapauksessa, ajattelin jakaa teidän kanssa oman superhelpon inkiväärishotin ohjeen. Käytän itse sitä vähän vaihtelevasti 1-2 shottia päivässä. Ylipäätään tähän kylmään vuodenaikaan inkivääri on ihana asia. Raikas, lämmittävä ja makunystyröitä kutkuttava. Mä kyllä varoitan, että tähän tavaraan jää koukkuun!

Tarvitset:
mötikän tuoretta inkivääriä, semmoinen keskikokoinen on hyvä
litran vettä
2-3 rkl hunajaa, mä en itse tykkää tehdä tästä kovin makeaa
puolikkaan sitruunan mehun
puhtaan lasipullon (about litrainen)

Raasta inkivääri kuorineen. Kuumenna vesi kattilassa melkein kiehuvaksi ja vähennä lämpöä tosi miedolle. Lisää inkivääriraaste. Anna olla miedolla lämmöllä vajaa 30 min, neste saa olla tosi kuumaa mutta pidä huoli että se ei kiehu! Siivilöi inkivääriraaste pois nesteestä, anna jäähtyä tovi ja lisää joukkoon hunaja ja sitruunamehu. Pullota ja pidä pöpöt loitolla! Säilytä valmis neste jääkaapissa ja ota aamuisin shotillinen tyhjään mahaan. Nyt kun teet satsin niin selviät tällä määrällä flunssakauden yli. Kippis!

Huomaa erityisen tarkasti sijoiteltu roskapussi


4 kommenttia:

  1. Tää lähtee tänään testiin, koska yks flunssapotilas meidän taloudessa on enemmän ku tarpeeks!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan että jeesaa :) mä tässä visioin että jos tekisi vielä kanssa yhden satsin ja lisäisi sinne kurkumaa..

      Poista

Mitä sullon syrämmellä?